Logistika je důležitou částí jakékoli výrobní i obchodní činnosti. Mnohdy si laik ani neuvědomuje, s čím vším se logistika musí potýkat. Inspirací pro dnešní obalový blog jsou zkušenosti holdingu Geis, do kterého patří hned několik českých firem. Česko-slovenská část skupiny zajišťuje komplexní logistické služby, a to od balíkových přeprav po sofistikované logistické projekty.

Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Zaměstnává kolem 6 350 lidí a v roce 2017 vygeneroval obrat 854 milionů EUR.

Z perliček logistické praxe

Některé perličky z logistické praxe pro veřejnost odtajnila Eva Děkanová, marketingová manažerka Geis CZ. Mezi ně určitě patří i přeprava býčího sperma od šlechtěného šampiona, které bylo potřeba přepravit z České republiky do Turecka. Jednalo se o zboží vysoké hodnoty, které vyžadovalo speciální zacházení. Bylo zabalené ve 27 tankových dózách o velikosti 55x55x80 centimetrů, každá vážila 70 kilogramů. Dohromady šlo o 100 993 dávek ve 27 tancích s celkovou hmotností téměř dvě tuny. Daleko větším problémem než váha a rozměry zásilky ale byla potřeba nepřetržitého chlazení. Tanky jsme museli po celou dobu transportu chladit tekutým dusíkem. Tím pádem šlo o tzv. nebezpečné zboží, jehož letecká přeprava se řídí specifickými pravidly Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Zásilka odletěla dle plánu s leteckou společností Turkish Airlines a do cíle dorazila v pořádku a včas. Obdobně si společnost poradila s přepravou jedné dózy jako reklamace. I přes 100% splnění specifičnosti přepravy, však musela být bohužel reklamovaná zásilka pod celním dohledem zlikvidována, protože se klientovi nepodařilo donutit tureckou stranu, aby vystavila platné veterinární dokumenty.

Když nastane problém, tak si Geis poradí 

Unikátní zásilku, a to šest kusů železničních kolejnic o váze 16 000 kilogramů, jsme přepravovali letecky do indonéské Jakarty,“ vzpomíná David Knobloch, prokurista Geis CZ Air+Sea. „Tahle přeprava byla velmi náročná na přípravu, protože jsme zajišťovali i manipulační techniku na vykládku kolejnic z kamionu a jejich přesun na letecké palety k expedici do letadla. Navíc celá procedura přepravy, vykládky, manipulace a přípravy exportních dokumentů musela bezpodmínečně proběhnout během šesti hodin. Když už to vypadalo, že všechno stíháme, objevila se neavizovaná součást zásilky, a to speciální lepidla, která musela být odeslána stejným letem. Právě tahle drobnost nám způsobila největší stres. Ukázalo se totiž, že jde o nebezpečné zboží, takže jsme museli v extrémně krátkém termínu vyřešit jejich přebalení a dokumentaci podle regulí IATA. Naštěstí jsme si se situací poradili díky odbornosti a flexibilitě našeho leteckého oddělení a termín jsme dodrželi,“ popisuje David Knobloch a dodává, že na podobné komplikace je společnost Geis připravena a nebojí se čelit dalším výzvám.