Coca-Cola každoročně prodá více než 110 miliard jednorázových plastových lahví a jejich počet rok od roku roste. A co se týče plastové produkce, ani ostatní výrobci nezahálí. Většina plastového odpadu přitom končí na skládkách či ve vodě (moře, řeky). V letošním roce se řada firem přihlásila k části své sociální zodpovědnosti.

Vedle firem, řešila problematiku plastů i Evropská komise ve své zprávě European Strategy for Plastics, kterou vydala ve 2. polovině ledna. Podle této zprávy je jen v Evropě vyprodukováno každoročně 25,8 mil. tun plastového odpadu a jen 30% z tohoto odpadu je sbíráno za účelem recyklace.

Tak trochu nepozitivní čísla

Ve zprávě je i konstatováno, že stoupá procento plastového odpadu, který končí ve spalovnách či na skládkách. Další alarmující záležitostí je, že 1,5 – 4% světového odpadu končí ve vodách moří či oceánů. To představuje asi 5 – 13 milionů tun plastu ročně. Ale ani v samotné Evropě není situace až tak růžová. Každý rok skončí v moři 150 000 – 500 000 tun plastového odpadu, což není v žádném případě žádné malé číslo. I když zpráva podle mého názoru nemá holistický charakter (navrhované strategie jsou příliš obecného rázu), přesto je zajímavá z hlediska různého statistického shrnutí. Pokud by někoho zajímala více, stačí kliknout na odkaz zde.

Nápojáři a potravináři ekologii řeší razantně

V loňském roce se prodalo asi 500 miliard plastových láhví a podle  průzkumů Euromonitor International by se v roce 2021 toto číslo mělo zvýšit až na 600 miliard ročně. Gigant Coca Cola, který také plastové láhve ve velkém používá se již ke svému dílu zodpovědnosti přihlásil a během 12 let chce 100% recyklovat (viz. minulá zpráva v SYBA news). Podobný plán má i nejznámější fast food řetězec, Mc Donald, i ten chce do roku 2025 mít všechny obaly recyklovatelné. Další řetězec, Costa Coffee, oznámil, že přestává používat plastová brčka.

Plastový obalový odpad však nejsou jen láhve a fast foody a zodpovědnost vyvozují i potravináři. K nejnovějším aktivitám patří prohlášení supermarketů Iceland, který chce dokonce všechny plastové obaly u svých privátních značek nahradit obaly z jiných materiálů.