Worldstar je ocenění za nejzajímavější obaly z pohledu inovace, ochrany produktu i creativity. Hodnocení s oceněním pro rok 2018 proběhlo během 99tého zasedání WPO, které se konalo na konci roku v Rio de Janeiru v Brazílii. 

Hodnoceno bylo 318 obalových exponátů z celkem 38 zemí světa. Hodnotitelská porota se skládá z jednotlivých zástupců členských zemí. Českou republiku reprezentují zástupci obalové asociace SYBA.

 

České a slovenské obaly ve světě

Z české republiky se přihlásilo celkem 13 obalových exponátů a titul Worldstar si získalo rekordních 11! Ukazuje se, že naše obaly, co do designu a konstrukce, mohou směle konkurovat světovému trhu. Kompletní seznam vítězů všech zemí podle kategorií najdete zde.   

Všichni ocenění budou mít možnost převzít trofej a diplom na slavnostním předávání cen 2.5.2018. Protože se bude jednat o jubilejní 100. zasedání rady WPO, byla navržena méně tradiční destinace – a tou je Gold Coast v Austrálii.

Co je to WPO

WPO – World Packaging Organisation je nezisková, nestátní, mezinárodní federace obalových ústavů, sdružení, federací a dalších zainteresovaných stran, včetně společností a obchodních sdružení. Další informace naleznete zde.

 

Zvítězila unikátní konstrukce, kdy odnosné ucho obalu tvoří půllitr

Dárkové balení šesti lahví piva Ferdinand, půllitru a různorodých reklamních předmětů vyniká možností vyloupnutí pivních podtácků a to v rámci velké plochy pro potisk. Tvar dárkového multipacku zamezuje rozbití tohoto skleněného, integrovaného ucha a zároveň umožňuje snadnou stohovatelnost. Porota ocenila, že po naplnění obalu není třeba jeho lepení a opětovné uzavření je velmi snadné. Autorem konstrukce je Martin Zich z  firmy přihlašovatele THIMM – THE HIGHPACK GROUP.

 

Lahev na medový aperitiv

Pod názvem AMBROZIE je znám opojný nápoj ze starověkého Řecka, jež je symbolem nesmrtelnosti bohů slavného Olympu. Stejný název vybrala společnost Ing. Peter Kudláč, APIMED pro první aperitivní nápoj vyrobený z medu, bylin, koření a citrusů. Předmětem hodnocení je ale zejména design lahve a etikety, které působí jednoduše, zároveň však monumentálně. Společným znakem tří druhů je věnec symbolizující vítězství s dílen SKLÁRNY MORAVIA. Jednotlivé druhy jsou barevně odlišeny a zušlechtěny tiskařskými technologiemi, zlatou a reliéfní ražbou spolupráce firem PERGAMEN a tiskárny ETIFLEX.

 

Sada grafických etiket

Etikety pro 5 druhů piv pivovaru kácov – Hubertus, byly navrženy tak, aby se lišily od původních, ale korespondovaly s novým designem hnědých retro láhví. Etikety jsou tištěné archovým offsetem ve společnosti přihlašovatele a autora OTK GROUP, s použitím barev CMYK a doplněním pantone barev zlaté a stříbrné, pro podtržení jedinečnosti a exkluzivity. Porota ocenila, že toto spotřebitelské balení, zahrnující etikety, láhve, pivo a korunkový uzávěr pro každý druh piva v odlišné barvě, tvoří dodetailu vyladěný celek. Autory designu jsou Jiří Zach a Bc. Lukáš Hořejší.

 

Dvě ceny pro Slovensko

Oceněný obal z Chemosvitu Folie patří mezi opravdové novinky v potravinářském průmyslu. 

Jeho povrchová úprava má „papírový efekt“ a to nejen vizuální, ale i haptický. Na dotyk je obal typicky drsný, od papíru k nerozeznání a tedy netypický pro použití hlubotiskové technologie. Obal díky „paper look“ efektu působí velmi luxusním dojmem a při správném rozložení lakovaných a nelakovaných ploch navozuje efekt embosingu.
K dosažení papírového efektu a povrchové drsnosti bylo nutné dobu gravírování čtyřnásobně prodloužit a zvýšit vrstvu speciálního, dvojkomponentního laku.

 

Darčeková kazeta na BIO čokolády LYRA

Tradičně, získává ocenění Worldstar za své konstukce obalů společnost GRAFOBAL. Tentokrát uspěli se skupinovým obalem na 6 kusů prémiových čokolád. Byl použit přírodní materiál a minimalistická grafika jemných zlacených piktogramů. Zlatá fólie na přírodním materiálu působí harmonicky a jednoznačně řadí balený produkt k prémiovému segmentu. Přírodní hnědý „look“ a příslušné piktogramy jsou spojovacím prvkem skupinového balení a spotřebitelských balení čokolády. Jednotlivé druhy jsou rozlišeny charakteristickým grafickým motivem. 
Konstrukce obalu čokolády je podobné jako jejich barevnost - jednoduchá až minimalistická. U skupinového balení pomocnou pásku se zámečkem zajišťuje a zároveň dokonale prezentuje balené čokolády výrobce SweetPro. Autorem designu je Michal Slovák.