Čísla jsou jasná – zhruba polovina námořních kontejnerů globálně převáží jen vzduch, polovina železničních vagonů je vytížena z méně než 20 procent, efektivita u balení zboží v e-commerce se pohybuje kolem 50 procent. Český startup Supply.do, který nedávno získal investici ve výši 400 tisíc eur, přichází s novým konceptem balení.

 

Asi každý z nás už zažil, že zboží, které si v e-shopu objednal, bylo zabalené do zbytečně velké krabice. Tato problematika ovlivňuje jak životní prostředí, tak vnímání značek ze strany zákazníků. Pojem „overpackaging“ se vztahuje na situace, kdy jsou výrobky zabalené v neúměrně velkém obalu nebo je použito nadměrné množství obalových materiálů.

 

„Zákazníci si s nimi kupují miliony kubíků vzduchu, které pak dopravci rozvážejí. O to méně balíků se do auta vejde, a tím přispívá neúměrně balená objednávka k větší produkci CO2,“ říká David Klímek ze společnosti Supply.do a vysvětluje, že se současně používá i termín „overpacking“ při vnitřním vyplňování přepravních krabic, což také zvyšuje uhlíkovou stopu výrobků a často nepříjemně ovlivňuje zákaznický zážitek při rozbalování objednávek.

 Řeč čísel

A jaké jsou aktuální statistiky? Podle experta na odpadové hospodářství Michaela Rady 55 procent námořních kontejnerů globálně převáží jen vzduch, 45 až 65 procent nákladních i osobních železničních vagonů je vytíženo na cestách z méně než 20 procent či jezdí prázdných. „Efektivita balení v B2B se pohybuje v rozmezí 60 až 80 procent. Efektivita balení v retailu, včetně e-shopů je 40 až 60 procent. Je jasné, že je potřeba určitých systémových změn,“ doplňuje Michael Rada.

 

Nadměrné obaly zákazníky odrazují. A nevyplatí se ani výrobcům

Nadměrné obaly mají dopad i na výrobce, kteří musí platit za zajištění zpětného odběru a recyklace obalů. Čím je obal větší, tím vyšší jsou finanční prostředky, které musí výrobce odvést. Tyto prostředky jsou potom využívány například na podporu odděleného sběru odpadu nebo dotřiďovacích linek.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí obal na trh, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů.

 „To spousta firem zohledňuje především u produktového obalu, ve kterém je produkt zabalen, protože mají přímý vliv na zákaznický zážitek. O to méně se pak soustředí na transportní krabice, kde naopak hledají nejlevnější řešení. Ale doručovací krabice nesmyslné velikosti vyplněná nevzhledným materiálem řadu zákazníků od příštího nákupu odradí,“ upozorňuje Klímek.

 

Frustrovaný Bezos

I samotný Jeff Bezos, zakladatel Amazonu, si před několika lety uvědomil frustraci zákazníků, jak se některé balíky špatně otevírají a jsou zbytečně nadměrné. Vytvořil systém pravidel pro prodejce – FFP (Frustration-Free Packaging – obaly nevzbuzující frustraci). „Z vlastní zkušenosti vím, že čím dál více našich zákazníků požaduje obaly, které jsou z recyklovaných materiálů, velikost krabic co nejvíce kopíruje velikost samotného zboží a zároveň to není jen obyčejná zaměnitelná krabice,“ informuje David Klímek ze startupu Supply.do, který se obalům věnuje a svým zákazníkům nabízí nejrůznější materiály i velikosti na míru.

 

Řešení Supply.do

Nejčastějším řešením je určení několika velikostí balení, které se dělí podle velikostních skupin produktů. To redukuje počet různorodých obalů o 1/3 a hlavně redukuje množství převáženého vzduchu a výplní až o 2/3. V případě stejných produktů v nabídce se balení dělí podle počtu produktů v objednávce. Například krabice pro 1 až 3 produkty, 4 až 6, 7 až 10. „Obaly jsou poté navrhnuty tak, že v případě horní hranice je krabička zcela natěsno, produkty se nehýbají a jsou fixovány. U spodní hranice je tomu tak, že se musí doložit výplň z 30 procent, a tím se sníží pohyb produktového obalu s produktem uvnitř kartonové krabice. Případně lze vymyslet další produktové nebo marketingové věci, které prostor vyplní. Standardně to mohou být vzorky, letáčky, kartičky nebo dárek pro zákazníka. Tím nejen redukujeme zákazníkům zbytečný odpad a vzduch, ale také pomáháme zvýšit povědomí o značce a podpořit zákaznický zážitek,“ uzavírá David Klímek ze Supply.do.