Obal a balení při vývozu strojů, průmyslových zařízení i investičních celků hraje klíčovou roli a bývá podceňován. Nicméně exportéři by si měli uvědomit, že právě vadný obal, obal neodpovídající požadavkům na přepravu je u všech pojišťoven důvodem výluky v plnění v případě škodní události během přepravy.

Výluka ve vnitrostátní přepravě

Navíc i NOZ (nový občanský zákoník) v § 2566 praví: Způsobí-li škodu vadný obal zásilky, dopravce se povinnosti k náhradě škody zprostí důkazem, že odesílatele na vadu při převzetí zásilky k přepravě upozornil; byl-li vydán nákladní nebo náložný list, musí v něm být vada obalu poznamenána.

Neupozorní-li dopravce na vadný obal, zprostí se povinnosti k náhradě škody důkazem, že vadu nemohl při převzetí zásilky poznat.

Projekt pro exportéry

V rámci projektu kvalitního exportního balení vypracoval OBALOVÝ INSTITUT SYBA třídenní program školení exportérů zahrnující:

- mechanické a klimatické namáhání,

- ochrana proti korozi,

- obalové materiály,

- pomocné obalové prostředky,

- bedny, kontejnery,

- letecká doprava,

- upevnění nákladu,

- obalová environmentální

- legislativa, pojištění,

- právní odpovědnost.

Školení u exportéra

Pilotní projekt proběhl ve spolupráci se Západočeskou univerzitou v Plzni. Školeni byli pracovníci expedice Svatavských strojíren. Akce byla financována v rámci projektu Vzdělávejte se pro růst v Karlovarském kraji II, který je spolufinancovaný z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.