Avery Dennison Corporation není potřeba blíže představovat, jedná se o jednoho z největších výrobců materiálů na etikety všech typů, ale i řady dalších funkčních materiálů i RFID technologií. Společnost je známá i svými aktivitami směrem k životnímu prostředí, a to již dávno předtím, než se slovo Udržitelnost začalo skloňovat ve všech pádech.

 

Za firmu, pro kterou není Udržitelnost jen jakýmsi trendově módním pojmem, odpovídal v našich SYBA news  David Hloušek, Technical Sales Specialist SEE,Label and Packaging Materials Europe, Avery Dennison. A ani on se neschovával za obecné termíny, naopak odpovídal nejenom zajímavě, ale i velmi konkrétně.

 

Jaký je váš osobní pohled (či pohled z pozice firmy) na udržitelnost?

 DH: Udržitelnost je pro mě osobně tématem číslo 1 jak v osobním, tak i profesionálním životě. Jsem rád, že mohu pracovat pro společnost Avery Dennison, ve které není udržitelnost jen další položkou na seznamu, ale je zakořeněná v DNA společnosti. Od roku 1935, kdy pan R. Stanton Avery vynalezl samolepku, je naše společnost nositelem pokroku a inovací nejen v oblasti udržitelnosti. 

 

- Jaké body v rámci problematiky Udržitelnosti vaše firma v současnosti řeší nebo má v úmyslu řešit?

 DH: Avery Dennison má dlouhodobě definované cíle v oblasti udržitelnosti a transparentně komunikuje jejich plnění. Není to ovšem jen o vnitrofiremních cílech, ale hlavně o celooborovém přístupu k inovacím v rámci obalových materiálů. V našem portfoliu dnes zákazník najde ekologickou alternativu k téměř jakémukoliv produktu.  

 

- Můžete uvést některé konkrétní vaše řešení, na kterém lze udržitelnost demonstrovat?

DH: Mezi mé oblíbené produkty, které si velmi rychle získávají popularitu i u zákazníků, patří zejména materiál CleanFlakeTM, který umožňuje čistou recyklaci PET obalů na rPET v potravinářské kvalitě. Toto je velmi důležité pro usnadnění a zefektivnění recyklace, tak aby se nám podařila naplnit zákonná povinnost 25% podílu recyklátu v PET lahví do roku 2025. 

Dalšími zajímavými materiály jsou papíry s obsahem recyklátu, na kterých se mi líbí snadnost a efektivita změny v rámci udržitelnosti. Víte, že pokud se podaří přejít většinově na papírové materiály s pouhým 30% obsahem recyklátu, jako je pololesklý papír rMC od Avery Dennison, můžeme touto drobnou změnu ušetřit v České a Slovenské republice za rok odhadem více než 20 tis. stromů či pitnou vodu pro jedno okresní město s 14 tis. lidmi?

Dále musím zmínit moderní postupy recyklace ve foliích. Avery Dennison již běžně nabízí PP folie s 99% obsahem recyklátu získaného depolymerizací. Výsledný produkt je tedy vlastnostmi naprosto shodný s produktem bez recyklátu. Samozřejmě jsou dostupné i další folie (PP,PE,PET) s obsahem recyklátu zpracované standardní cestou mechanické recyklace.  

Vybírat můžete z dalších udržitelných řešení jako jsou například kompostovatelné etikety, materiály na etikety pro systém vratných obalů, materiály pro tzv. smývatelné etikety - ať už vodou či dalšími průmyslovými procesy, které pak usnadňují recyklaci.
Velmi oblíbené pro výrobu etiket jsou dnes i prémiové strukturované papíry s různým obsahem recyklátu nebo různé druhy materiálů vyrobené z obnovitelných zdrojů a organických aditiv, jako například papír vyrobený z ječmene rCrush Barley či z vinných hroznů rCrush Grape, jež jsou velmi oblíbené nejen z environmentálního, ale i z designového hlediska. 

 

- Co by pomohlo (legislativně, sociálně apod.) k lepšímu pochopení a realizaci udržitelnosti v praxi?

DH: Osobně jsem rád, že se podařilo schválit nový obalový zákon, který je velmi kvalitní a připravuje půdu pro skutečný cirkulární oběh surovin.

K pochopení je samozřejmě důležitá edukace. Zde musím pochválit Sybu, která ve vzdělávání v oblasti udržitelnosti dělá velmi dobrou práci. Bohužel zde existuje spoustu mýtů a polopravd, které musí být veřejně diskutovány.

Co se týče etiket, nevidím zásadní překážky v používání environmentálně příznivějších materiálů.