Smurfit Kappa se zúčastňuje soutěže Obal roku pravidelně a pravidelně zde (a nejenom zde, ale i po celém světě) také získává i ocenění. Nejinak tomu bylo i letos, kde vedle „klasických“ cen získal hned dvě hlavní ceny. Stříbrnou cenu předsedkyně poroty za přepravní obal Sardinky a Cenu spotřebitele za originální Feedo Hrad pro oblast – commerce.

Původní obal na dveřní těsnění byl pouze molitanový „hřeben“ nalepený na kusu vlnité lepenky, fixace tedy byla nedostatečná, těsnění se kroutilo a zabíralo moc místa. Současná ohrádka v sobě skrývá jednoduše sestavitelný insert. Tvarovaným a přesně umístěným výsekem se usnadnilo operátorovi vložit pevná těsnění tak, aby se nekroutila a zabírala minimum místa. Šipka na dně napovídá z které strany začít. Na jedno patro se vejde 12 těsnění, o 25 % více než s předchozím řešením.

Na sestavení Feedo hradu není potřeba žádný nůž ani lepidlo, nevzniká tak žádné riziko zranění a naopak se otevírá nekonečný prostor pro hru a tvořivost. Hrad se dá složit díky perforacím z horních klop krabice a pevnost obalu díky tomu není negativně ovlivněna. Z obyčejného transportního obalu je tak vytvořen obal se sekundárním využitím. Přechodem z 5VVL za 3VVL zákazník ušetřil 9% nepřímých nákladů.

Dvě otázky, jedna sympatická odpověď

V rámci dnešního blogu jsme se zeptali konstruktérky Sardinek, Heleny Solné. Ta na otázku „Jak dlouho (příp. proč) se věnujete profesi konstruktéra/designéra a jak probíhala práce na vývoji vítězného obalového řešení – zadání, komunikace se zadavatelem apod.?“ odpověděla souhrnnou odpovědí.

28 let? Ano i takto by mohla naše odpověď vypadat. :-)

A proč to číslo není tak jednoznačné? Protože ne vždy se za výborným výsledkem schovává jednotlivec. V tomto případě to byla spolupráce dvou designérů (s praxí 10 a 18 let) a zákazníka přímo na místě.

Kouzlem této vzájemné interakce je okamžitá reakce na myšlenku, nápad, ideu a její přetvoření v samotný obal. Díky tomu byl vývoj nejen urychlen, ale i zpřesněn a dotažen do detailu podle možností výrobce a požadavků odběratele.

Pro konstruktéra je ocenění, když řešení nadchne zákazníka a splní jeho, mnohdy těžko popsatelné a definovatelné, přání. Ale pokud ideu ocení i odborná porota, je to signál, že i dnes lze „kolegy“ překvapit něčím novým, neotřelým, zajímavým. A to těší o to víc, že to není poprvé.

Jak a proč  vznikl úspěšný Hrad? Za team odpovídal Acount Manager Miroslav Karmazin

Společně s kolegy jsme se snažili pro akvizici zákazníka vymyslet nový obal s jedinečným nápadem, který by zákazníka oslovil a zaujal natolik, abychom se stali dodavateli. Po pár společných sezeních a přemýšlení vyšel z naší práce HRAD, který jsme chtěli zákazníkovi předvést na workshopu pořádaném v našem experience centru, tedy zákazník nevěděl co od nás čekat, jelikož jsme byli pro ně dosud neznámou společností. Workshopu se zúčastnil majitel a zakladatel společnosti, finanční ředitel a logistický ředitel. Při představování našich nápadů nám bylo řečeno, že již hrad z krabice mají nově od stávajícího dodavatele, ale ovšem pouze natištění na krabici. My jsme však náš nápad posunuli o krok dál a z krabice přímo hrad udělali a potencionálního zákazníka tak přesvědčili o naší kompetenci. Na základě toho jsme už ani téměř nedebatovali o ceně, jelikož jsme zároveň navrhli změnu z 5 VVL na 3VVL.

Vývoj jako takový nebyl tak dlouhý jako přípravy na Workshop a celkové navázání spolupráce zákazníka, kdy od WS do první objednávky kartony uběhlo zhruba 8 měsíců a nápad přišel na svět během 2 hodin

Obal roku je příjemným oceněním úsilí, snahy a dobře odvedené práce, společnost Smurfit Kappa patří k pravidelně oceňovaným firmám, našeho teamu je však toto první získané ocenění.

 

Všechny oceněné obaly na letošním OR 2018 naleznete zde