Ani dvoje povodně a hospodářská krize nezpůsobily tak nebývalý propad výroby a obchodování jako pandemie koronaviru Covid-19. Na několik týdnů se zastavily mnohé výrobní závody a zavřely obchody kromě těch nejpotřebnějších. Naopak boom zaznamenal sektor e-commerce, úzce související s balením a přepravou zakázek.

 

Pro dopravní společnosti to samozřejmě znamenalo úbytek objemu zásilek od zákazníků, kteří byli postiženi omezením produkce nebo prodeje jejich sortimentu, například elektrospotřebičů, oděvů, určitých druhů spotřebního zboží a podobně. Naopak došlo k dramatickému nárůstu zásilek segmentu e-commerce.

 

Schopnost rychlé reakce, zjednodušení procesů a operativnost v dopravě

K tomu, aby se vše co nejdříve začalo vracet do normálních kolejí, je nyní potřeba co nejrychleji znovu navázat na vztahy mezi dodavateli, výrobci a prodejními sítěmi. V nejbližších týdnech proto bude rozhodující schopnost rychlé reakce, zjednodušení procesů a operativnost v dopravě. Společnost Geis je připravena pružně upravit své kapacity. V některých logistických projektech po dohodě s klientem navyšuje své kapacity pro větší denní objem vychystávaných položek. Významná je v souvislosti s nově se rozebíhající výrobou i mezinárodní doprava. Předností členství České republiky v Evropské unii je volný trh, umožňující bezproblémové dodávky dílů a komponent z celé Evropy pro domácí výrobce. Tyto dodávky se v posledních týdnech značně zkomplikovaly nejen v souvislosti s odstávkami výroby, ale i kvůli komplikacím na hranicích, které nám částečně připomenuly to, čeho jsme díky možnosti volného pohybu a obchodu za normálních okolností ušetřeni.

 

Návrat k běžnému standardu

Společnost Geis již nyní registruje přibližně 25% pokles v exportu, avšak zatím bez jakýchkoliv omezení ve frekvenci odjezdů svých exportních linek. V tomto směru reaguje velice flexibilně a díky vyššímu počtu linek na jednu relaci dokáže operativně toky exportních zásilek přesměrovat a kombinovat tak, aby i nadále nedocházelo k omezení a tím i prodloužení exportních lhůt. To samozřejmě neplatí v případech, kdy na hranicích probíhají kontroly a kamiony jsou nuceny čekat.

Naštěstí jsou tyto výjimečné situace snad již minulostí a situace na hranicích alespoň v rámci Schengenského prostoru se opět vrací k běžnému standardu. Jak to bylo možné, zmírnila společnost Geis karanténní podmínky, například rychle obnovila možnost osobního odběru zásilek na pobočkách, který byl v souvislosti se zamezením šíření nákazy na nutnou dobu zrušen, nastavila standardní otevírací doby poboček i běžnou pracovní dobu Zákaznického centra. To je důležité i proto, že se spolu s postupným otevíráním obchodů znovu rozebíhají také dodávky spotřebního zboží z asijských zemí, samozřejmě především z Číny, kde se s pandemií již dokázali vyrovnat dřív a výrobní závody tam již opět jedou takřka na plný výkon.