Několik stovek delegátů zastupujících výrobce dřevěných palet a beden z celé Evropy (pan Michal Kment této příležitosti využil také) se zúčastnilo 69. kongresu FEFPEB (Fédération Européenne des Fabricants de Palettes et Emballages en Bois), který se ctí zorganizovalo HPE v Hamburku. Třídenní akce v sobě zahrnovala networking, exkurze i konferenci.

Exkurze

Třetí největší evropský kontejnerový přístav stojí za shlédnutí. Řidiči v kabince 10 metrů nad vozovkou řídí bravurně osmikolové nakladače na muřích nožkách, jako z sci-fi filmu. Desítky, stovky , tisíce 20 stopých, ale zejména 40 stopých kontejnerů. V nejnovějším překladišti už jiná vozidla jezdí bez řidičů s elektromotory na baterky. Plocha osázena senzory navádí tato autonomní vozidla. Námořní kolosy s kapacitou až 23 tisíc kontejnerů…

Sponkovačky a hřebíkovačky BeA – dalším exkurzním cílem byla společnost Joh. Friedrich Behrens AG vyrábějící jak zařízení této věhlasné značky, tak i nářadí pod značkou KMR. Své dceřinné závody na výrobu spojovacích prvků má i u nás v Česku i v Polsku.

  Společnost Andresen & Jochimsen EXPORTPACK GmbH & Co. KG má více než stoletou tradici ve výrobě exportních dřevěných beden. Nové výrobní prostory o ploše 20 tisíc čtverečních metrů mají k dispozici mostový jeřáb s nosností 80 tun. Poloha výrobních prostor umožňuje nakládat zabalené zásilky přímo na lodě. Účastníci exkurze se mohli přesvědčit, že výplně boků a čel jsou výhradně z překližky.

 

 

 

Konference

K nejzajímavějším patřila přednáška Prof. Bernda Sadlowskeho BFSV Hamburg, ve které představil výsledky testování odolnosti různých konstrikčních řešení víka bedny v klimatických, značně deštivých podmínkách Hamburku.

Rozhodně zajímavým příspěvkem byl přehled nakládání se dřevem v rámi EU podaný Prof. Udo Mantau, INFRO e.K. - Informationssysteme für Rohstoffe, Hamburg.

Naopak jisté rozpaky vyvolalo vystoupení Damiena Quideta, itech-soft, Saint Maurice z Francie: Case-Express, software na konstrukci beden vyvíjené pro HPE přešlapuje na místě, zatím komeřční verze „snad“ příští rok. Ale to jsme slyšeli již před rokem…

Kus Česka v Hamburku

Na základě Versailleské mírové smlouvy mělo Československo zaručený přístup k moři díky přístavu v hamburských lokalitách Moldauhafen a Saalehafen. Česká republika coby právní nástupce Československa má tak zajištěn nájem přístavu do roku 2028 s opčním právem na prodloužení smlouvy o dalších 50 let. Současný český přístav už nemůže své funkci plnohodnotně sloužit i proto, že kvůli novým mostům se k němu nedostanou velké námořní lodě a je tak dostupný jen pro menší říční plavidla. Proto se začalo jednat o směně území, aby se do přístavu dostaly i velké námořní lodě.