Péče o zákazníka patří v udržování vzájemného vztahu mezi ty nejzákladnější priority. Jednou z možností, jak své klienty potěšit, jsou samozřejmě dárky. Ty nejen příjemně překvapí, ale také ukazují, jak je zákazník důležitý. Neméně důležité je ale také samotné balení. Stále preferovanější volbou se stávají balení šetrná k životnímu prostředí. Společnost RAJA nabízí v předvánočním období několik rad, jaké ekologické obaly využít při balení (nejen) firemních dárků.   

 

Vhodně zabalený dárek vždy býval a bude znakem větší péče a zájmu o druhé. Pozornost totiž upoutá hned samotný obal – je to ta první věc, kterou po obdržení dárku spatříme. Může vzbudit nadšení a vyšší očekávání, ale někdy může přinést naopak zklamání. A to platí jak pro osobní dary, tak i ty firemní. Pečlivé a esteticky ladící balení dnes tvoří neodmyslitelnou součást komunikace se zákazníky a klienty, o to více pak s blížím se koncem roku.

„Psychologie obalů je velmi významná. Jde o samotné nadšení, které se vhodným obalem umocňuje, i když třeba i tušíme, co v krabici bude. Obdržet na první pohled nevzhledný nebo dokonce poničený dárek není nikdy příjemné. Je tak velmi důležité doručit dárek v pořádku, šetřit na kvalitě obalů se proto nevyplácí,” uvádí country manažerka společnosti RAJA Gabriela Fabianová.

To, že první dojem hraje důležitou roli potvrzuje také grafička Klára Psotová ze společnosti Riano. „Typickými zákaznicemi našeho kosmetického e-shopu jsou ženy, které se rády líčí a starají o pleť. Vizuální stránka je proto velmi důležitá. Široký různě barevný sortiment potřebuje jednoduchý elegantní design balení, který bude sedět ke každému produktu. Oblíbili jsme si bílé zavírací krabičky, které není potřeba přelepovat žádnými páskami a jejich složení je dokonale jednoduché,” popisuje Psotová.

 

Sáhněte po ekologické alternativě

 

Možností, jak dárky zabalit, je mnoho, proto je potřeba v prvé řadě znát rozměry dárku a podle toho vybrat vhodný obal tak, aby pasoval na míru. V poslední době je navíc stále větší poptávka po obalech, které mají co nejmenší dopad na životní prostředí. Na tom, být šetrný k životnímu prostředí, si ostatně společnost RAJA dlouhodobě zakládá. „Klíčovou strategií je ekologická odpovědnost. Našim cílem je proto neustále rozšiřovat nabídku, abychom mohli poskytnout stále ekologičtější alternativy. Už více než 50 procent našich produktů tak představuje zboží šetrné k životnímu prostředí,” říká Fabiánová.

 

Mezi základní využívané ekologické materiály patří například recyklovatelné kartony, krabice a obaly vyrobené z přírodních surovin nebo obaly, které je možné opakovaně využít. Kromě univerzální recyklovatelné lepenkové krabice patří mezi ty nejoblíbenější papírové tašky. Jejich výhodou je zejména rychlé a jednoduché balení dárku. Hodí se nejen pro osobní dary, kdy se k tašce přidá visačka se jménem nebo přáním, ale i jako firemní dárkové balení s potiskem firmy.

Ekologickou variantu představují dárkové tašky vyrobené z kraftového, tedy recyklovaného papíru, nebo tzv. ZEROTREE tašky. Ty vznikají ze zbytků bavlny v kombinaci s přírodními zdroji, například s trávou. Vyztuženy jsou pak ve spodní části i recyklovanou lepenkou.

 

Buďte nápadití!

Tašky ale nejsou jedinou možností, jak zabalit lahev nebo knihu. K tomu lze využít i samotné lepenkové krabice nebo v případě těch nejmenších dárků i mini kartony. Ty bývají speciálně uzpůsobené pro dárková balení například i skleněných lahví. Ekologicky šetrné pak jsou i recyklovatelné papírové nebo kartonové obálky určené pro zaslání fotografií, kalendářů nebo knih.

Alternativní možnost představují dekorativní dárkové krabičky, například s magnetickým uzávěrem, které není třeba balit do dalších okrasných obalů. Elegantní krabičky je možné zvolit třeba při darování šperků, kosmetiky nebo sladkostí, a navíc je lze i následně prakticky využívat v domácnosti, a i ze samotného obalu se tak stane dárek.

Důležitou roli hraje také výplň, která může plnit jak estetickou, tak ochrannou funkci. „Pro práškové produkty typů pudry a tvářenky potřeba pohodlná výplň krabičky, která zaručí, že se směs přepravou nerozsype a dorazí k zákazníkovi v perfektním stavu,” vysvětluje Klára Psotová z e-shopu Riano, a zároveň upozorňuje, že i v tomto případě je možné sáhnout po ekologičtější variantě: „Bublinková fólie tento účel splňuje skvěle, ale my jsme vzhledem k lásce k přírodě chtěli využít ekologičtější papírovou výplň. Esteticky se nám nejvíce osvědčila bílá výplň SizzlePak, která působí příjemně jako sníh nebo vatová peřina. Díky tomuto efektu může zákazník s klidem rozbalit svoji objednávku neporušených kosmetických produktů. Celý balíček tak zvládneme připravit bez plastů a zbytečně ekologicky náročných výrobků.”  Výplň je možné navíc sladit například s firemními barvami, nebo je doplnit o firemní logo.

 

Tradičně a eko zároveň

Potrpíte si na tradičně vypadající dárky a na balící papír nedáte dopustit? Přírodě pomůže i vhodný výběr dekorativních balících papírů. Nabízí se například recyklovaný, kraftový papír, který je zároveň i odolný vůči roztržení. Ten pak může být doplněný o lýkovou stuhu, vyrobenou z rostlinných vláken, kterou lze použít nejen místo stuhy, ale také i jako vnitřní dekoraci. 

„Naše obaly jsou vyrobeny z obnovitelných materiálů jako papír nebo lepenka. Díky jejich recyklaci lze například z již jednou použitého obalu vyrobit další produkt. Fungujeme tedy na zásadách oběhového hospodářství, kdy se snažíme snižovat velké množství obalů. Obaly navrhujeme tak, aby vyžadovaly méně materiálu, šlo je recyklovat nebo znovu použít,” popisuje Fabiánová ekologické závazky společnosti RAJA.