Je tu předvánoční špička. Obchodníci nás zavalují nabídkami vánočních dárků, spouštějí předvánoční kampaně, stres vrcholí. Trochu jsme si zvykli, že nemusíme s nákupem dárků až tak spěchat, protože nakupujeme ve velké míře on-line, čekáme například na akce typu Black Friday, a změna nákupního chování, tedy návrat většiny zákazníků do kamenných obchodů, není na pořadu dne. Balíková logistika přece funguje tak, že zásilka dorazí na soukromou adresu nebo do výdejního místa druhý den po vyzvednutí v e-shopu. Je letošní sezóna z pohledu kurýrních služeb jiná než ty předchozí? Stihnou dopravci doručit všechny dárky včas?

 

Podle obchodního ředitele české a slovenské přepravní společnosti 123kurýr/123kuriér Petera Braunfelda se předvánoční špička začala projevovat již od počátku listopadu a čím blíže k Vánocům, tím má stoupající tendenci. Vrchol lze podle něj očekávat až poslední předvánoční týden. „Každoročně se opakuje stejný scénář, že v segmentu B2C, tedy při doručování zásilek z firem na soukromé adresy a C2C, jak označujeme zasílání balíků mezi soukromými adresami, si zákazníci nechávají nákup vánočních dárků na poslední chvíli,“ uvádí. Aktuálně tvoří balíky, které doručuje společnost na soukromé adresy, 70 % z celkového množství zásilek. Podle Braunfelda se bude počet těchto zásilek nadále zvyšovat, protože e-commerce má na českých a slovenských trzích dlouhodobě vzrůstající tendenci. „Pandemie koronaviru přinesla do stále rostoucího on-line trhu nebývalou akceleraci a velká část zákazníků nakupuje on-line i v době, kdy se může rozhodnout pro nákup v kamenné prodejně,“ popisuje Braunfeld, a dodává, že k pořizování vánočních dárků pouze v e-shopech se chystá až 40 % zákazníků. „Toto číslo je silně závislé na dopadech pandemické situace v obou státech. A podle mě bude mít vzrůstající tendenci,“ doplňuje.

Na rostoucím počtu zásilek se obavy z poklesu tržeb neprojevují

Letošní předvánoční špičku ale ovlivňují dopady pandemie i negativně. Narušily se logistické řetězce čili dochází k tomu, že některé zboží, hlavně v oblasti digitálních technologií (obecně známý nedostatek čipů) a dalších výrobků z asijských trhů, nebudou dostupné. Obava obchodníků z poklesu tržeb navíc pramení i z toho, že do této sezóny promluví zvyšování cen energií a obava nakupujících z dalšího vývoje pandemie. „Na rostoucím počtu zásilek se tyto obavy neprojevují, sezóna probíhá standardně a již během prvních dvou týdnů v listopadu se zvýšil průměrný počet zásilek v našich přepravních sítích o 20 %. Změnu zaznamenáváme pouze v nižším počtu připojišťovaných zásilek. Z toho můžeme usuzovat, že lidé objednávají levnější dárky, než tomu bylo v minulé sezóně,“ upozorňuje Braunfeld.

 Přípravu na sezonu balíkoví dopravci nepodcenili

Jak je vidět, balíkoví dopravci se musí na předvánoční špičku připravit včas, a to i v případě, že obchodníci predikují nižší objemy. Zajištění dostatečného počtu brigádníků a smluvních dopravců, nebo zvětšení prostor pro provozní operace tak, aby předvánoční sezóna byla dobře zajištěna, se odehrává již v letních měsících. „Na sezónu jsme se připravili zodpovědně. Například jsme rozšířili všechny slovenské pobočky nebo zvýšili kapacitu našeho centrálního překladiště v Turanech o 100 %. Chceme potvrdit náš kredit na Slovensku a ukázat kvalitu služby v nově vytvořené české síti. I přes složitou situaci na realitním trhu v oblasti průmyslových staveb a skladů, která nyní v České republice je, se nám podařilo otevřít klíčové pobočky v lokalitách, které jsme vzhledem k efektivitě provozu plánovali. Síť funguje dobře a naší výhodou je, že můžeme operativně podle provozní potřeby přesouvat dopravce a kurýry mezi oběma zeměmi. Neexistuje jazyková bariéra. Můžeme tak řešit například nepředvídatelné nárůsty objemu zásilek,“ konstatuje Peter Braunfeld.

Důležité je objednat dárky včas a vyhnout se tak předvánočnímu stresu

Čím více se blíží Vánoce, mohou se zákazníci kurýrních služeb setkat s několika problémy. Jednak to je zastropování počtu zásilek, které dopravce u zákazníka (výrobce, distributora nebo e-shopu) vyzvedne, dále se sezónním zvýšením přepravní ceny, které odráží složitější situaci při doručování, nebo to je automatické doručení zásilky do výdejního místa, tedy nikoliv na udanou soukromou adresu. Některá opatření se mohou odrazit i ve vyšší ceně přepravy pro koncového příjemce zásilky. Také garance doručení zásilky v obvyklém čase, tedy následující pracovní den po vyzvednutí, není automatická, respektive bezplatná služba. Proto, pokud potřebujete doručit, nebo obdržet zboží do vánočních svátků, nenechávejte objednávku na poslední chvíli. Za to se přimlouvá i Peter Braunfeld: „Naši zákazníci se mohou spolehnout, že sjednané podmínky a přepravní ceny dodržíme. Důležité je objednat dárky včas a vyhnout se tak předvánočnímu stresu.“

Co se týče e-shopů, jejich zákazníci by měli při objednávce počítat s dobou, po kterou prodejce zboží vyskladňuje a předává dopravci. Je tedy třeba zjistit, zda má požadovaný produkt skladem a za jak dlouho je schopný expedovat. Dopravce pak doručí zásilku následující pracovní den po vyzvednutí, ale mohou nastat objektivní důvody, proč tomu tak nakonec není (vánice, ledovka, porucha vozidla nebo třeba špatně napsaná adresa). „Mohou sice nastat nepředvídatelné okolnosti, nicméně jak v České republice, tak na Slovensku doručíme do Vánoc zásilky, které svezeme do našich dep 21. 12. 2021,“ říká Peter Braunfeld a dodává: „Garance v tomto nejhektičtějším období roku neexistuje, ale snažíme se před Vánoci opravdu vyprázdnit naše sklady, tak aby všichni příjemci měli pod vánočním stromkem včas dárek nebo zboží, které si na Vánoce objednali.“