Rodinná tiskárna Etiflex patří k tiskárnám, od kterých pocházejí na nšem trhu designově nejzdařilejší etikety. Není divu, pro tiskárnu je samozřejmostí pracovat nejenom s kvalitním materiálem, ale i originálními nápady. Proč se daří Etiflexu jít úspěšně cestou designových trendů jsme v rámci našeho SYBA blogu zjišťovali přímo u zdroje.

 

Etiflex ostatně již několikrát zaujal i porotu Obalu roku a získal v naší jediné národní certifikované soutěži celou řadu ocenění. Profesionální a velmi zajímavé postřehy na současné designové trendy u vinných etiket nám poskytla Lucie Hotařová, Obchodní a marketingová ředitelka, Etiflex.

 

Jaké trendy vidíte v současných etiketách - design, technologie...

 

LH: Obecně v posledních letech sledujeme odklon od plastových etiket, které sice dobře drží ve vlhku, ale k vínu, jakožto přírodnímu produktu, se nehodí. Velký boom zaznamenávají samolepicí materiály se strukturou a vyšší gramáží. Světoví výrobci materiálů vyvíjejí nové „papíry“ speciálně určené pro vinařský segment tak, aby odolávaly vlhkosti a změnám teplot, ale současně splnily náročné požadavky na design. Vinaři mohou vybírat z materiálů vyrobených z bavlny, materiálů s obsahem drcených semen vinné révy, trávy. Trendem jsou také materiály z recyklovaných materiálů s důrazem na udržitelnost životního prostředí.
Vinařské etikety jsou jedny z nejnáročnějších na zpracování. V porovnání s jinými obalovými segmenty využívají velkou míru zušlechtění dodatečnými technologiemi, jako je například horká metalická ražba, 3D reliéfní lakování, embossing a debossing, mikroembossing. 

Zatím ne často používané jsou netradiční kombinace technologických postupů. Zajímavý efekt dosahuje kombinace více odstínů horké ražby nebo tisk přes ražbu, který umí vytvořit dojem metalického barevného tisku. Další odlišností může být atypický nepravidelný tvar etikety, která se odlišuje od ostatních. Náročnou technologickou specialitou jsou etikety s průhledy na láhev, které do grafiky etikety zapojují i barevnost samotného nápoje. Odvážný zákazník může využít možnosti vrstvení několika materiálů přes sebe, etiketa tak přináší nový rozměr jak vizuálně, tak na dotek. 

 

Mění se požadavky zákazníků směrem k výrobcům etiket - jak? Technologie, typy etiket/sortiment, materiály na etikety, sériovost, ...

 

LH: U vinařů se stále častěji objevuje požadavek na výrobu několika typů etiket. V minulosti byli vinaři zvyklí rozlišovat etikety podle barev vína. Se zelenou barvou na bílé, s červenou na červené, s růžovou na rosé. Dnes je situace jiná. Vinaři produkují vína různé kvality a cenové relace. Mohou to být zemská vína, přívlastková vína, speciální edice vín, vína vyrobená speciálními metodami (kvevri, pét-nat, barrique, apod.) Důvodem odlišení etiket je jednoznačně ovlivnění orientace zákazníka. Není vhodné mít stejnou etiketu na víno, které stojí 150 Kč a na víno, které stojí 500 Kč. Obal by měl odpovídat obsahu. 

Etikety na jednotlivé řady vín se liší jednak designem, ale také kvalitou použitého materiálu, složitostí a propracovaností tisku. Ve vzhledu etiket často paradoxně platí pravidlo čím méně, tím více. Na nejexkluzivnější vína mnohdy stačí minimalistický design. Namísto líbivého obalu prodává jméno vinaře. Značka...!

 

O etiketách se v současnosti často hovoří i v souvislosti s digitálním tiskem - jaký zde vidíte potenciál?

 

LH: Určitě je to budoucnost právě vzhledem k různorodosti etiket pro jednoho zákazníka a menším počtu kusů v jedné objednávce. Nespornou výhodou je také jednodušší předtisková příprava dat a odpadají náklady na tiskové štočky. 

 

Můžete se podělit o nějakou vaši novinku či úspěšnou case study?

 

LH: Určitě stojí za zmínku Živá etiketa. Jedná se o implementaci rozšířené reality (AR) do etikety. Co je to augmentovaná realita? Všichni známe virtuální realitu. Nasadíte si brýle a vidíte fiktivní prostor. V případě rozšířené reality se nedíváte přes brýle, ale přes displej svého tabletu nebo mobilního telefonu. Vidíte reálný prostor (láhev, stůl, svou ruku), který je navíc rozšířen o virtuální obraz. Technologie umí pracovat s obrazem, zvukem, 2D i 3D animací. Živá etiketa umí zákazníkovi povyprávět příběh vína, předat filosofii vinařství, přenést ho do minulosti nebo budoucnosti, nalákat na nápoj v lahvi. Pomocí volně stažitelné aplikace je zákazník pak lépe vtažen do děje, může se dostat nejenom na stránky výrobce, ale shlédnout i film, doplněný o zvukový záznam či si třeba zahrát hru. Marketingově AR lépe se zákazníkem komunikuje, protože k tomu má k dispozici více „smyslů“.

 A jak vlastně vzniká taková živá etiketa?

LH: Na počátku vždy stojí nápad. Ať už jde o etiketu tištěnou nebo živou etiketu, je důležité vědět, co a proč má sdělit. Můžete vyprávět příběh vašeho vinařského rodu, mluvit o víně v lahvi, představit novou řadu vín, zakomponovat do živé etikety soutěž, fantazii se meze nekladou. Tvůrce animace může pracovat s obrazem v 2D i 3D formátu, mluveným slovem, hudbou a jinými zvuky. Animace se může odehrávat na etiketě, v lahvi nebo kolem ní.
Láhev a etiketa na ní je tím, co musí kupujícího zaujmout. Nejvyšší kartou je, když zná vaše vinařství, věří mu a prostě sáhne po „známé firmě“. Je ale spousta těch, kdo rádi objevují a stále hledají, někteří si dokonce odškrtávají, co již ochutnali. A ještě více je (bohužel) těch, kdo přijdou do obchodu a mají na chytrém papírku napsáno „víno“. A pro ty bude v mnoha případech rozhodující, jaká etiketa jim padne do oka. Jaká bude jejich první volba?

V současnosti jsme již vytvářeli živé etikety pro Vinařství Velké Bílovice a jejich řadu vín Gloriette, inspirovanou starou liechtensteinskou památkou, Zahradnickou fakultu Mendelovy univerzity či vinařství Jindřich Kadrnka. Nově připravujeme první živou etiketu v dvojjazyčné verzi.

 

 Pro snadnější představu, jak může vypadat a fungovat živá etiketa, se můžete podívat na video zde.