OBAL ROKU, jediná obalová soutěž v Česku a na Slovensku, je určena pro společnosti podporující inovace v obalovém průmyslu. Cílem je šíření pozitivního náhledu na obaly, představená novinek a trendů. Neméně důležitým aspektem je zviditelnění obalových konstruktérů či designérů. Její letošní, již 27. ročník, přinesl zajímavá a inovativní obalová řešení, procesy i technologie. V soutěži OBAL ROKU exponáty posuzuje odborná porota složená z lidí, kteří jsou s obaly v dennodenním kontaktu. Přihlašovatelé tak získají zpětnou vazbu od odborníků. Letos se soutěžilo v 11 kategoriích, které navazují na celosvětovou obalovou soutěž WorldStar Packaging Awards, kam se mohou oceněné obaly přihlásit.

Porota

Mezi letošní, velmi přísné porotce, patří Hanka Hradecká, manažerka komunikačních projektů společnosti EKO-KOM, Martin Dulava, spoluzakladatel LineArt Group, Lukáš Vápenka z Ústavu konzervace potravin VŠCHT, Petra Neugebauerová a Olga Krejčová z PENNY MARKET, David Marouš, obchodní ředitel společnosti Cordstrap, Jiří Hejduk z Univerzity Pardubice, Zdeněk Ungrád, jednatel společnosti PANFLEX, Stanislav Břeň, šéfredaktor časopisu Svět balení a Systémy Logistiky, Milena Barančíková, Packaging Engineer z Doosan Bobcat EMEA, Michael Šimek z GS1 Czech Republic, Eva Skopková, šéfredaktorka časopisu Packaging, Petra Kahovcová, Commodity Manager společnosti Siemens, Filip Hubička, šéfredaktor časopisu Logistika. Předsedkyní poroty byla již počtvrté Jana Žižková, uznávaná obalová expertka. Porota zasedala ve dvou dnech, a to v úterý 25.8.202020 a ve čtvrtek 27.8.2020.

  První den zasedání poroty

První den zasedání poroty byl ve znamení kategorií

  • Potraviny,
  • POP&POS,
  • Ostatní,
  • Nápoje,
  • Kosmetika,
  • Etikety,
  • Elektronika,
  • E-commerce,
  • Dárkové obaly.

To předurčilo, že se porota zaměřila kromě inovativních konstrukcí, využití nových technologií, také na spotřebitelskou zkušenost a na design. Většina přihlašovatelů využila možnost osobní prezentace přihlášených exponátů před porotou. Někteří se kvůli aktuálním hygienickým opatřením nemohli dostavit osobně, a proto jim bylo umožněno představení exponátu online. Další možností představení exponátu bylo prostřednictvím organizátora soutěže, Obalového institutu SYBA. Úroveň letošních exponátů byla v těchto kategoriích velmi vysoká, ale i tak byly obaly, které přísným sítem porotců neprošly.

Druhý den zasedání poroty

Druhý den se porota věnovala exponátům v kategoriích

  • Automotive,
  • Transportní obaly,
  • Procesy & technologie.

Zde bylo méně přihlášených exponátů než v úterý, ale bylo alespoň tak více času na jejich hodnocení. Což se zejména v kategorii Procesů a& technologií více než hodilo. Cílem bylo, aby porotci skutečně pochopili inovativnost těchto, velmi komplikovaných, novinek. Porota byla oproti prvnímu dni hodnocení mírně obměněna. Nebyl zde totiž takový důraz na design, naopak se jednalo o exponáty, pro něž byla zásadní konstrukce či výrobní technologie. I v tento den byly tři možnosti, jak přihlášený exponát předvést porotě. Jednak byla možnost osobní prezentace, byla možnosti i skypové prezentace a pak tu byla možnost využití prezentace prostřednictvím organizátora soutěže.

After-Judging Coctail Party

Po skončení druhého dne hodnocení se konala již tradiční After-Judging Coctail Party, kde na účastníky čekalo kromě neformálního vyhlášení oceněných obalů také grilování a stánek se zmrzlinou. Během party si mohli účastníci prohlédnout všechny přihlášené obaly a tipovat své vítěze. V jejím rámci se konalo vyhlášení oceněných. Nejprve účastníky přivítala jednatelka Obalového institutu SYBA, organizátora soutěže, Iva Werbynská. Ta vyjádřila své díky přihlášeným, že i v této době pracovali na inovacích a přinesli tak nové myšlenky a nápady. Následovalo poděkování porotě za jejich tvrdou a zodpovědnou práci a všem účastníkům vyhlášení, kteří se nezalekli a vzhledem k přijatým hygienickým opatřením dorazili. Poté předstoupila před auditorium Hanka Hradecká, která jakožto zástupce autorizované obalové společnosti EKO-KOM, generálního partnera soutěže, řekla pár vět o důležitosti třídění a recyklace a o vzrůstajícím významu těchto aktivit. Vyjádřila radost, že většina přihlášených exponátů byla recyklovatelných, některé s větší či menší  obtížností. Pak přivítal účastníky Vlado Volek, zakladatel Obalového institutu SYBA. Ten účastníky informoval o důležitosti obalů, o pojmech jako jsou underpacking a overpackaging. Vysvětlit jednotlivé úhly hodnocení, které porotci brali v úvahu. V krátkosti představil historii soutěže, jejíž počátky jsou v 70. letech minulého století. Na závěr svého vystoupení vyjádřil svou radost nad letošním ročníkem: „Jsem rád, že přes veškeré komplikace, které nás letos potkaly, se letošní ročník obalové soutěže OBAL ROKU, tak vydařil. Že je tak vysoký počet přihlášených exponátů, jejichž kvalita byla velmi vysoká a tak to porota neměla vůbec snadné.“ Poté měla krátké vystoupení Jana Žižková, předsedkyně poroty, která také vyjádřila svou radost: „Jsem šťastná, že obaloví profíci svůj vývoj nezastavili a díky nim jsme my v porotě měli spoustu zajímavých exponátů k diskuzi a hodnocení. Letos bude pro mne velmi těžké vybrat své favority, kterým udělím Cenu předsedkyně poroty a to zlatou, stříbrnou a bronzovou. Je nesmírně zajímavé vidět, jak obalařina postupuje mílovými kroky a co jsme si neuměli před pár lety představit, je dnes již normou.“

Představení oceněných

Ocenění OBAL ROKU získalo letos 41 přihlášených exponátů. Z těch si předsedkyně poroty, Jana Žižková, nyní vybírá své favority, kterým udělí Cenu předsedkyně poroty a to zlatou, stříbrnou a bronzovou.
Nejvíce ocenění letos získala společnost SMURFIT KAPPA, která v rámci svých obalů, které přihlásila jak z Česka, tak i ze Slovenska, získala ocenění OBAL ROKU pro 6 svých obalů. Z Česka se jedná o BOMBUStický stojan, ve kterém jsou nejenom traye se známou značkou tyčinek, ale je zde i velká plocha pro marketing. Dalšími oceněnými obaly jsou Degustační box, Remoska Tria, Horké úspory z Dražic a o obal na tradiční českou značku hodinek PRIM, obal se jménem PRIMfix. Také získali ocenění za Obnovitelný e-commerce obal na jemnou elektroniku, který porotu obzvlášť zaujal.
Dalším velmi úspěšným přihlašovatelem byli zástupci společnosti THIMM THE HIGHPACK GROUP, kteří si odnesli ocenění OBAL ROKU rovnou 5x. Zasilatelský obal na vzorky pro společnost HERBADENT byl ukázkou skvělého wow efektu. Exkluzivní krabice pro e-shop Spokojený pes nadchnul porotu jako pokračování příběhu velmi známé boudičky. Jako ukázka posilování brandu prostřednictvím krabice. Personalizovaný obal pro zasílání influencerům je stejně jako předchozí obal skvělou ukázkou digitálního laserového výseku, za který si odnáší další ocenění a to v kategorii Procesy & technologie. Pod značku THIMM patří i oceněný obal „Robote, vem si mě“, který patří do kategorie Automotive.
Dalším úspěšným přihlašovatelem je společnost SITTARDIA, který obdržela ocenění OBAL ROKU dvakrát a to za Kreativní display a paletové stání Kláštorná od společnosti Kofola a za Kreativní kartonový display Carnilove, pro společnost VAFO. Porotu potěšila vysoká úroveň a detailní příprava exponátů, které v této kategorii, POS&POP, soutěžily.
Dvakrát si ocenění odnesla také společnost ETIFLEX, jejichž etiketa na víno Rozařín a etiketa Štěpána Zajíčka opravu rozjasnily den poroty. Využité tiskové technologie byly potěšením oka.
I společnost MONDI BUPAK si odnesla dvě ocenění a to v různých kategoriích. Jednou se jednalo o kategorii E-commerce, kde získali ocenění za vskutku inovativní Obálky pro e-commerce segment. V kategorii Technologie získali ocenění za obal Šumivé víno - Limited Edition Box.
Další exponáty získaly po jednom ocenění. Společnost CARDBOX PACKAGING za svou vskutku inovativní lžičk u CBX Spoon. Mezi oceněné patří i pokračování příběhu od společnosti UNIPAP, za jejich obal BB Delivery Protect (aneb, jak sbalit a přitom nevylít kávu, která je ve společném balení s bagetou). I CHEMOSVIT FOLIE patří mezi úspěšné přihlašovatele a za jejich obal na Tatramelky získali ocenění právem. Společnost BOXMAKER a jejich novinka, velmi aktuální All-in-One ANTI COVID display nadchnul svým komplexnm pojetím, kdy zaručuje opravdovou hygienu v místě jeho využití.
Zástupci společnosti SCHOELLER ALLIBERT CZECH REPUBLIC se mohou radovat z ocenění za jejich opravdu Combo Excelsior Hybrid, který je využitelný jak v potravinářském, tak např. v kosmetickém průmyslu. Naopak je na tom společnost ALBI ČESKÁ REPUBLIKA, jejichž Neonové obrázky jsou obalem, ale vlastně hračkou pro děti zároveň. Velký zájem o diskuzi nad příběhem obalu vyvolal obal od společnosti KRATOCHVÍLOVCI na jejich Serum, což je panamský rum, na který si nechali vyrobit na zakázku nejenom dárkový obal, ale i samotnou láhev. Porotu si i získal K3® r-PET_r-PAP se 70% z recyklátu od společnosti GREINER PACKAGING, kteří velmi dobře pokračují v jejich inovacích.
S atraktivním obalem na láhev s možností druhotného využití, zušlechtěnou lesklým UV lakem a matným Drip-Off efektem podtrhujícím grafiku se zařadila mezi oceněné i společnost MODEL OBALY. Nováčkem v soutěži a to hned úspěšným, se stala společnost ALPLA, která získala ocenění za svou láhev na Pramenitou vodu Bonny od společnosti Veseta. To společnost AG FOODS si získala porotu svým neotřelým designem na Biogena Tea Coctails, který zaujal a vzbudil v porotcích emoce nabité letním vánkem, což bylo cílem. Dalším oceněným je společnost ČESKÝ NÁRODNÍ PODNIK, za jejich obal na Anti-pollution denní pleťový krém Sedmikráska. Konkrétně řečeno, za jejich EKO náplň. Společnost COLOGNIA PRESS získala ocenění za laminátovou tubu hydratačního krému na ruce a to pro výše uvedenou společnost. Společnost SERVISBAL OBALY získala ocenění za obal EKO BOX, což je obal se samosvorným dnem a s inovativními mechanickými zámečky, které nahrazují lepicí pásku. I společnost DROPAX se může radovat z ocenění, a to za obal z kategorie E-commerce, E-pack MONT BLEU, který je distribuován po celém světě. Společnost OTK GROUP získala ocenění OBAL ROKU za svou obvodovou etiketu na Mattoni black. S dárkovým balením piva VOLT uspěla i společnost DS SMITH PACKAGING CZECH REPUBLIC, která dokázala podpořit brand pivovaru i na hnědém obalu s hnědým potiskem. Posledním oceněným se stala společnost DADS Advertising za jejich DOMOVINA mini trojpak.

WorldStar Award

Úspěch v soutěži OBAL ROKU dává možnost nominace a je bránou do světové soutěže WorldStar Packaging Awards, kterou organizuje World Packaging Organisation a která udělila OBALU ROKU certifikaci. Zde se utkají ty nejlepší obaly na světě mezi sebou.

Obalový galavečer

Slavnostní předání ocenění OBAL ROKU 2020 proběhne na galavečeru na závěr obalového kongresu OBALKO, a to 15. října 2020 v hotelu Aquapalace v Čestlicích.
Poděkování patří partnerům letošního ročníku OBALU ROKU, bez jejichž podpory by se soutěž nemohla uskutečnit. Generálním partnerem je společnost EKO-KOM, stříbrnými partnery jsou společnosti EMBAX-PRINT, FACHPACK, THIMM PACK’N‘DISPLAY, SMURFIT KAPPA. Bronzovým partnerem je společnost DS SMITH CZECH REPUBLIC. Partnerem je i veletrh BRAU-BEVIALE. Soutěž získala i záštitu Ministerstva průmyslu a obchodu.