Obal roku patří k nejprestižnějším obalovým soutěžím u nás. Jedná se zároveň i o jedinou obalovou soutěž, která je certifikována i pro světovou World Star for Packaging (WPO). I letošní obaly splňovali veškeré vysoké standardy, které jsou na ně při hodnocení kladeny a porota tedy lehkou práci při výběru těch nejlepších rozhodně neměla.

 

Předávání cen se blíží, a pokud situace okolo epidemie COVID 19 dovolí, uskuteční se již 14.10. Ještě předtím bychom na stránkách SYBA blog&news chtěli alespoň zatím v rychlosti představit vítěze v jednotlivých kategorií. Podrobněji se jednotlivým obalům i jejich přihlašovatelům a tvůrcům budeme pochopitelně věnovat až po slavnostním Galavečeru.

Potraviny, které osloví již obalem

Spotřebitelské obaly patří obvykle k designově, tedy přesněji jak po stránce konstrukčního, tak především grafického designu, k těm nejvýraznějším. Vždyť především u nich platí známé rčení: Obal prodává. K vítězným exponátům patřila i designově velmi čistá sada redesignu obalů na bylinné čaje LEROS. Jednoduše řečeno koncept ve smyslu design&eko. Obaly byly navrženy, aby měly co nejmenší dopad na životní prostředí a aby design byl směrem ke spotřebitelům transparentní, jednoduchý a funkční. Luxusně působící byl obal na novou originální značku Crazy Good se zlatou ražbou, který vznikl ve spolupráci této společnosti a designérky Hedvigy Hamžíkové – Harvánkové.

Kelímky značky Magnum z chemicky recyklovaného plastu od přihlašovatele UNILEVER ČR. Design, který podněcuje chuť již jen při pohledu na obal, je navíc i šetrný k životnímu prostředí.  Kelímky a víčka jsou vyrobeny z certifikovaného a plně cirkulárního polymeru PP s certifikáty ISCC–Plus z portfolia Trucircle společnosti Sabic.

Flexibilní obaly rovněž zaujaly

Společnost Hero v roce 2021 ve všech zemí provádí relaunch všech obalů svých tyčinek s největším důrazem na CORNY BIG. I tento obal je zaměřen nejen na vizuální stránku, ale i udržitelnost, je o 14 % tenčí v porovnání s předchozím. Inovátorským počinem jsou nové Princesky od Chemosvitfolie. Grafika je zde realizována ofsetovou technologií s EB (electron beam) barvami. Tyto barvy neobsahují fotoiniciátory a jsou tedy šetrnější než klasické UV. Proces je i navíc energeticky úspornější.

Zaměřeno na technologie a úspory

SRP obal na Tofu pro značku LUNTER přihlásil Smurfit Kappa Štúrovo – vedle atraktivní komunikace značky, zde dochází díky k novému obalu i ke značným úsporám nákladů na obaly i logistiku. Unikátní a zcela nové je balení mletého masa (MASO UZENINY POLIČKA). Jeho hlavní výhodou je úspora použitých plastů až o 50% oproti běžné vysoké tvrdé misce s fólií. Nový způsob vakuového balení přináší o dva dny delší trvanlivost mletého masa a možnost zamrazení pro pozdější využití.