Zdražování nyní čelíme snad ve všech oblastech života i podnikání. Tato výzva se nevyhnula ani balícímu průmyslu, logistice a e-commerce. Tím roste také tlak na snižování provozních nákladů. Toho lze dosáhnout díky automatizaci provozu a redukci nákladů na dopravu pomocí optimalizace objemové hmotnosti zásilek. Vhodně zvolený obal může firmám ušetřit až 15 % přepravních nákladů.

 

„Nároky na snižování množství obalových materiálů stále rostou. Podle výsledků průzkumů společnosti RAJA patří mezi hlavní priority našich zákazníků ekologie, bezpečnost a, s ohledem na stále narůstající inflaci, také snižování nákladů,” říká Gabriela Fabianová, country managerka společnosti RAJA. „Doprava je čím dál dražší a ve výsledku výrazně snižuje ziskovost. Mnoho obchodníků si neuvědomuje, že náklady jde snížit díky volbě vhodného tipu balení a volby výplňového materiálu,” dodává.

 

Snižování nákladů pomocí automatizace procesu balení

Na trhu existují stroje, které umožňují výrobu obalů na míru. Ty snižují zejména spotřebu obalového materiálu. Proces balení urychlují také stroje na výrobu výplně. Optimální obalová technika a balicí stroje navíc zvýší efektivitu a produktivitu balícího procesu. Automatizovat lze velké množství balicích procesů a vysoký výkon strojů tak usnadňuje balení, plnění, fixaci, označování i konečnou paletizaci.

„Skvělým pomocníkem je například stroj na výrobu papírové výplně, který skládá papír specifickým postupem, a dochází tak k úspoře přibližně 15 % materiálu, při efektivním vyplnění stejného prostoru,” představuje možnosti Fabianová. „Celkové náklady ušetří také stroje na výrobu výplně vzduchovými polštářky. Vzduchové polštářky šetří hmotnost, ale také spotřebu materiálu – 90 % výplně je totiž tvořena vzduchem,” dodává Fabianová z RAJA. Polštářky mohou být plastové, papírové, případně s obsahem škrobu, a tím pádem kompostovatelné.

Pro automatizaci procesu balení hraje také úspora času. Například motorizovaný ovinovací balicí stroj ušetří až 75% času od běžného balení s minimální spotřebou materiálu, celý balící proces jednoho balíku trvá přibližně 20 sekund.

 

Nízká objemová hmotnost snižuje náklady na dopravu

Pro většinu dopravců je zásadní tzv. objemová hmotnost představuje hustotu balíku, což je množství prostoru, který balík zabírá ve vztahu ke své skutečné hmotnosti. „Přeprava 20 kilogramů peří tak může být dražší než přeprava 20 kilogramů železa,” upozorňuje Gabriela Fabiánová. „Vhodně zvolený obal, tak aby se vešel na paletu nebo do nákladního vozidla, může snížit náklady na dopravu až o 10 %,” dodává.

Objemová hmotnosti se počítá podle rozměrů balíku: šířka x délka x výška / 5000. Výsledek udává objemovou hmotnost, která se porovnává s reálnou hmotností balíku. Tu vyšší dopravci účtují. Optimální objemová hmotnost je proto taková, co se nejvíce blíží hmotnosti reálné. Je proto vhodné vždy sáhnout po takovém obalu, který odpovídá velikosti a potřebám baleného zboží.

 

Obaly na míru představují ekologické i ekonomické řešení

Namísto strategie jednoho obalu pro všechno se proto vyplatí vyzkoušet individuální balení šité na míru přepravovaných produktů. Pokud je sortiment opravdu rozmanitý, ideální řešením pro online prodejce představuje použití kartonů s nastavitelnou výškou nebo například teleskopické obaly vhodné pro ploché produkty. Ty se velikosti obsahu snadno přizpůsobí.

Díky optimalizaci obalů je možné z dlouhodobého hlediska ušetřit po všech stránkách. Například studie naznačují, že mnoho balíků obsahuje až 40 % prázdného prostoru v krabicích, který je potřeba něčím vyplnit. Špatně zvolená velikost krabice tak nestojí jen peníze, ale zatěžuje i životní prostředí. Zabírá více místa v dopravních prostředcích a spotřebovává se zbytečně moc materiálu. S objemovou hmotností se proto vyplatí počítat i v případě, kdy si přepravní společnost za větší rozměry nic neúčtuje.

 

Snižování nákladů při zachování kvality balení

Podle údajů společnosti RAJA, představují materiálové náklady v průměru 60 až 80 % z celkových nákladů na obal. V některých situacích je možné ušetřit i díky volbě krabic s tenčí stěnou, která při stejném objemu ušetří část hmotnosti. Zde je ale potřeba myslet na to, že se snižuje i celková pevnost balení. Snižování nákladů by nemělo probíhat na úkor kvality balení, ale pomocí chytrých řešení. Cenu balení například může ovlivnit některý z těchto faktorů:

●     výška a hmotnost produktu

●     konstrukce balení

●     obalový materiál

●     objemová hmotnost neboli prostor, který produkt při transportu zabírá.