V těchto podzimních dnech oslavuje Vetropack Nemšová, slovenská dceřiná společnost skupiny Vetropack, dvojnásobné výročí. Výrobní závod v Nemšové byl založen před 120 lety a posledních 20 let je součástí skupiny Vetropack. Sklárna s bohatou tradicí roste a zásobuje důležité zákazníky Vetropacku na Slovensku a v sousedních evropských zemích. Jubilejní rok je zároveň milníkem v probíhajících modernizacích závodu. Rekonstrukce recyklační linky nejenže radikálně zvýšila kapacitu pro zpracování použitého skla, ale pomáhá také dosáhnout významné úspory energie a emisí CO2.

 

I když patří Nemšová s počtem obyvatel okolo 6 500 mezi menší města na Slovensku, řadí se mezi nejtradičnější a nejmodernější oblasti výroby skleněných obalů v Evropě. A je tomu už 120 let, kdy zde baron Anton Dreher v roce 1902 položil základ sklářské továrny. „Je jen málo míst, která se mohou ohlédnout za tak dlouhou a úspěšnou historií výroby skla,“ vysvětluje Johann Reiter, generální ředitel skupiny Vetropack.

 

Nejdůležitější zaměstnavatel regionu

Vetropack Nemšová je dnes největším zaměstnavatelem a jedním z nejvýznamnějších tahounů ekonomiky v regionu. V závodě momentálně pracuje okolo 425 zaměstnanců, většina z nich právě ve výrobě skla. „Lidé jsou na sklárnu a nejmodernější výrobu hrdí,“ vysvětluje Boris Sluka, generální ředitel pro Českou republiku a Slovensko. „Vysoká úroveň odbornosti a odhodlání zaměstnanců jsou základem úspěchu tohoto závodu.“

V roce 2002 se Skloobal Nemšová, který byl od roku 1989 korporací, stal součástí mezinárodní skupiny Vetropack. Právě toto byl důležitý milník. „Příchod Vetropacku nám otevřel úplně nové možnosti rozvoje,“ říká Boris Sluka. „Pravidelnými investicemi do našich zařízení se nám podařilo zmodernizovat naši výrobu a zaznamenat během posledních dvaceti let výrazný růst.“ Bylo tomu tak i v minulém roce, kde se v závodě s dvěma vysokými pecemi a celkově sedmi linkami vyrobilo a zpracovalo okolo 196 tisíc tun skla. Celkově v roce 2021 Vetropack Nemšová vygeneroval čisté tržby ve výši 63,6 milionů švýcarských franků (CHF).

 

Investice do nejmodernější recyklační linky

Cílem závodu je udržet tento směr růstu i v následujících letech. Vetropack Nemšová je nesporným lídrem na domácím trhu, přičemž většina produkce směřuje na export. Mezi zákazníky jsou velká jména, jako například pivovar Carlsberg, pro který Vetropack Nemšová exkluzivně vyrábí nezaměnitelné modré lahve pro Kronenbourg Wheat Beer 1664 Blanc.

V zájmu dalšího posílení pozice na trhu investoval Vetropack Nemšová i v tomto roce do rozšíření recyklační linky na odpadní sklo: původní linka na recyklaci střepů z roku 2008 byla upravená tak, aby se výrazně zvýšilo využití bílého skla. Vetropack Nemšová je v současnosti jediným zpracovatelem, který plní současné i budoucí potřeby Slovenské republiky v oblasti recyklace použitého skla.

Přestavba zvýšila kapacitu recyklační linky o 50 %: nyní dokáže zpracovat okolo 140 000 tun použitého skla ročně. To má zároveň vliv na environmentální zátěž celé výroby závodu v Nemšové. Zvýšeným využíváním recyklovaného skla je možné ušetřit okolo 4 100 tun surovin a snížit emise CO2 o 550 tun. „Projekty, ve kterých jde ruku v ruce technologická inovace a ekologie, nám ukazují cestu do budoucnosti,“ je přesvědčený Boris Sluka. „Jsou další kapitolou v historii našeho závadu.“