Podle výzkumu vědců z brněnské Mendelovy univerzity průměrný člověk stráví v nákupním centru týdně dvě a půl hodiny, z toho ale nakupuje pouze dvacet procent času. Co z tohoto výsledku může vyplývat? Většinu času tráví návštěvníci tím, že prochází obchody, dívají se. Hledají, co by koupili, co je zaujme. Stále větší roli hraje značka, kvalita produktu, ale i vzhled obalu.

 

Jedna z možností, jak zaujmout zákazníky, docílit u nich WOW efektu, je zmíněný design produktu a obalu. „Přemýšlet nad balením v souladu s brand strategií je základ. Pokud to uděláte, máte v Česku pořád dost prostoru zákazníka překvapit a získat tak konkurenční výhodu před ostatními,” předznamenává Zuzana Vyhnánková Brečanová z Taste Lovebrand. 

 

Kreativitě se meze (ne)kladou

Podle dalších závěrů výzkumu vědců z brněnské Mendelovy univerzity zákazníky zaujmou právě netradiční obaly. Obal, etiketa nebo štítek jsou jednou z možností, jak se stát srdcovkou a volbou číslo jedna pro zákazníka.

„V dnešní online době je packaging produktů naprosto zásadní věc. Zejména e-shopy totiž někdy zapomínají, že nejsilnější asociace se značkou stále vznikají při osobním kontaktu zákazníka s produktem nebo službou. A proto balíček funguje jako brána do jeho srdce. Ve způsobu zabalení, zvolených materiálech, vnějším designu i přiložených dárcích či tiskovinách se může doslova promítnout celá značka," říká Vyhnánková Brečanová.

Trendy v posledním roce přitom hovoří jasně - největší roli hraje jednoduchost a důraz na ochranu životního prostředí. Čím dál modernější je znovupoužitelnost a případně recyklovatelnost obalu. Významným nepřítelem jsou pak plasty a „umělotiny“.

 

Kvalita tisku hraje roli

Obal dnes není pouze o designu a kreativitě, kterou by prodejci v žádném případě neměli podceňovat. Stále důležitější roli hraje materiál, kvalita i způsob tisku. Klasické metody jako je sítotisk nebo ofsetový tisk jsou osvědčené svojí kvalitou. Nejen v klasickém, ale i obalovém odvětví je ale budoucností tisk digitální.

„Současná generace digitálních tiskových strojů bez problémů potiskne i skládačkové lepenky vhodné pro výrobu obalů. Vysoká kvalita tisku je již standard a atraktivitu obalu lze navíc ještě zvýšit použitím zlaté, stříbrné nebo bílé barvy. O digitálně tištěné obaly je stále větší zájem, jak se můžeme každoročně přesvědčovat na veletrhu Reklama Polygraf. Kvalita a provedení na veletrhu vyráběných obalů zaujala i komisi soutěže Obal roku, v které jsme získali již několikrát ocenění v jedné z hlavních soutěží,“ přibližuje Luboš Novotný, obchodní ředitel Xerox ČR.

 

Budoucnost technologií i v obalech

S modernizací se vyvíjí technologie nejen u samotného tisku, výrobci a prodejci už dnes vytvářejí inteligentní displeje a balení. Snaží se zákazníkům propojit fyzický a digitální svět. Pomocí smartphonu bude možné přímo v obchodě zjistit všechny informace o produktu jako je jeho složení, slevy. Některé společnosti už dnes řeší otázku zavedení inteligentních prvků jako je tištěná elektronika a inteligentní senzory na štítcích produktů a obalech, které by přinesly revoluci v obchodních možnostech. Význam obalů jednotlivých produktů se tak postupem času ještě zvýší právě díky inovacím v oblasti digitálního tisku, softwaru, elektroniky pro IoT a umělé inteligence. Přinesou nové možnosti nejen samotným zákazníkům, ale i prodejcům značek.