Dne 26. února 2025 Evropská komise (EK) představila dlouho očekávaný Balíček Omnibus, jehož cílem je zjednodušit předpisy EU, zvýšit konkurenceschopnost a odemknout větší investiční potenciál. Kontextem pro tento návrh je Kompas konkurenceschopnosti představený v lednu 2025 a pracovní program Komise zveřejněný 11. února, který zmínil řadu návrhů – mezi nimiž je i Balíček Omnibus – za účelem drastického snížení regulační a administrativní zátěže o nejméně 25 % celkově a o nejméně 35 % pro malé a střední podniky (SME) do konce mandátu EK.
První Balíček Omnibus zahrnuje následující soubor opatření:
- Návrh směrnice, který mění CSRD a CSDDD (Omnibus II)[1]
- Návrh, který odkládá uplatnění všech reportovacích požadavků v CSRD pro společnosti, které mají vykazovat v letech 2026 a 2027 (tzv. společnosti vlny 2 a 3), a který odkládá lhůtu pro transpozici a první vlnu uplatnění CSDDD o jeden rok do roku 2028 (Omnibus I)[2]
- Návrh delegovaného aktu, který mění Zveřejňování podle Taxonomie a Delegované akty pro klima a životní prostředí v rámci Taxonomie, přičemž je otevřen pro veřejnou konzultaci do 26. března 2025[3]
- Návrh nařízení, který mění Nařízení o mechanismu uhlíkové hranice (dosud byl zveřejněn pouze příloha)[4]
- Návrh nařízení, který mění nařízení InvestEu
Teď se zaměříme na změny zavedené Balíčkem Omnibus v oblasti Směrnice o reportování udržitelnosti podniků (CSRD) a Směrnice o due diligence v oblasti udržitelnosti podniků (CSDDD).
I. Změny ve Směrnici o reportování udržitelnosti podniků (CSRD)
Dnešní balíček navrhuje dvouletý odklad reportovacích povinností pro velké společnosti, které ještě nezačaly implementovat CSRD, stejně jako pro kótované SME (vlny 2 a 3). Tento odklad má za cíl poskytnout spolurozhodovacím orgánům čas na finalizaci navrhovaných podstatných změn Komise. Nicméně CSRD již byla transponována do národních právních předpisů ve většině členských států EU a mnoho amerických společností již začalo s přípravami na dodržení povinností reportování pro účetní období začínající dne 1. ledna 2025. Výsledkem je, že zatímco některé společnosti mohou mít prospěch z dodatečného času, jiné – které již investovaly do přípravných opatření – nyní čelí nejistotě ohledně vývoje regulačního prostředí a zda další změny mohou ovlivnit jejich strategie reportování.
Hlavní změny zahrnují:
- Zúžení rozsahu reportovaných společností:
- Komise navrhuje zvýšení prahových hodnot reportování, aby byly lépe sladěny se Směrnicí o due diligence v oblasti udržitelnosti podniků (CSDDD), což by mohlo znamenat vyloučení mnoha společností z rámce CSRD až o 80 %. Konkrétně to znamená:
V současném rámci spadají do povinnosti reportování společnosti a skupiny v EU, pokud překročí alespoň dvě ze tří prahových hodnot: součet rozvahy ve výši 25 milionů EUR, celosvětový čistý obrat ve výši 50 milionů EUR nebo počet zaměstnanců 250. Podle navrhovaných změn by však měly reportovat pouze subjekty v EU s alespoň 1 000 zaměstnanci, přičemž musí současně překročit buď součet rozvahy ve výši 25 milionů EUR, nebo čistý obrat ve výši 50 milionů EUR. Tato změna významně zužuje okruh společností podléhajících povinnostem reportování.
Pro nečlenské společnosti, které jsou konečnými mateřskými společnostmi, vyžadují stávající pravidla reportování, pokud společnost v rámci skupiny dosáhne minimálně 150 milionů EUR čistého obratu v EU a má buď dceřinou společnost v EU již podléhající CSRD, nebo pobočku v EU s obratem alespoň 40 milionů EUR. Navrhované změny zvyšují prahovou hodnotu čistého obratu v EU na 450 milionů EUR a vyžadují, aby společnost měla alespoň jednu velkou dceřinou společnost v EU – definovanou jako subjekt překračující dvě ze tří kritérií: součet rozvahy 25 milionů EUR, obrat 50 milionů EUR nebo 250 zaměstnanců – nebo pobočku v EU, která generuje obrat 50 milionů EUR.
Omezení reportování hodnotového řetězce:
V současné době jsou společnosti povinny zveřejňovat informace o vlastních operacích, dceřiných společnostech a jak o vzestupných, tak sestupných hodnotových řetězcích, přičemž některé reportovací povinnosti mají tříletou přechodnou lhůtu. Podle Balíčku Omnibus však společnosti, které vyhovují CSRD, již nebudou povinny shromažďovat data od subjektů v jejich hodnotovém řetězci, které nespadají do rámce CSRD. Místo toho se budou odkazovat na nové dobrovolné standardy reportování zavedené Komisí, které budou vycházet z Dobrovolného standardu udržitelného reportování pro nekótované SME (VSME), vypracovaného EFRAG.
Žádný odklad pro požadavky na ověřování a žádný přechod k rozumnému ověřování:
Reportování podle CSRD bude nadále podléhat omezenému ověřování a Balíček Omnibus neuvádí žádné další odklady nad rámec dvouletého obecného odkladu. Nicméně v reakci na obavy z nadměrných ověřovacích postupů, které vznesly první vlny reportujících podle CSRD, hodlá Komise vydat cílené pokyny týkající se požadavků na ověřování před finalizací standardů pro omezené ověřování, které se očekává, že budou přijaty do 1. října 2026.
Podle stávajících pravidel je Komise povinna posoudit proveditelnost přechodu na rozumné ověřování a přijmout odpovídající standardy do 1. října 2028. Balíček Omnibus tuto povinnost odstraňuje, což znamená, že reporty podle CSRD zůstanou navždy pod omezeným ověřováním. Tato změna eliminuje možnost přísnějších ověřovacích požadavků v budoucnosti, čímž se snižuje zátěž spojená s dodržováním předpisů.
Významné revize ESRS:
Komise potvrdila svůj závazek k revizi Evropských standardů pro reportování udržitelnosti (ESRS). Revidovaný delegovaný akt si klade za cíl snížit počet vyžadovaných datových bodů, upřesnit ustanovení, která byla považována za nejasná, a odstranit nadbytečné reportovací požadavky. Očekává se, že tyto aktualizace budou finalizovány včas pro druhou vlnu společností vykazujících podle CSRD, jejichž povinnosti nyní začnou pro účetní období roku 2027 místo původně plánovaného roku 2025.
Zrušení požadavku na sektorově specifické standardy:
Dříve byly sektorově specifické standardy ESRS plánovány k přijetí do 30. června 2026. Nicméně Balíček Omnibus navrhuje tento požadavek zrušit, což znamená, že společnosti již nebudou podléhat povinným sektorově specifickým reportovacím standardům. Místo toho budou muset spoléhat na specifická oznámení na úrovni subjektu, kdykoliv materiální otázky udržitelnosti nebudou dostatečně pokryty stávajícím rámcem ESRS.
II. Změny ve Směrnici o due diligence v oblasti udržitelnosti podniků (CSDDD)
CSDDD má nabýt účinnosti dne 26. července 2027. Na rozdíl od CSRD však CSDDD dosud nebyla začleněna do národních právních předpisů žádného členského státu EU. Pokud navrhovaný Balíček Omnibus projde beze změn, zůstanou prahové hodnoty nezměněny, což znamená, že společnosti dříve identifikované jako spadající pod CSDDD pravděpodobně zůstanou v jeho působnosti. Jednoletý odklad posune lhůtu pro transpozici na 26. července 2027 a prodlouží začátek jeho uplatnění do 26. července 2028. Mezitím budou nezbytné pokyny Komise posunuty na červenec 2026, aby poskytly dodatečné vedení a umožnily další rok na přípravu na dodržení předpisů.
Hlavní změny v CSDDD zahrnují:
- Vyjmutí povinnosti společností provádět systematická hodnocení potenciálních nebo skutečných negativních dopadů ve složitých hodnotových řetězcích zahrnujících nepřímé obchodní partnery a požadavek na kompletní due diligence nad rámec přímých partnerů pouze tehdy, když má společnost důvěryhodné důkazy, že takové dopady mohly nastat nebo by mohly nastat v těchto oblastech.
- Zjednodušení různých aspektů due diligence v oblasti udržitelnosti za účelem snížení zbytečné složitosti a nákladů pro velké společnosti. To zahrnuje prodloužení intervalu mezi pravidelnými hodnoceními a aktualizacemi z jednoho roku na pět let, přičemž se upřesňuje, že společnost musí posoudit účinnost svých opatření due diligence a aktualizovat je, pokud existují důvodné pochybnosti, že již nejsou dostačující. Dále bude zjednodušeno zapojení zainteresovaných stran a bude odstraněna povinnost ukončovat obchodní vztahy jako krajní řešení.
- Omezení rozsahu informací, které mohou společnosti požadovat od svých malých a středních obchodních partnerů (definovaných jako společnosti s méně než 500 zaměstnanci), pouze na informace uvedené v dobrovolných standardech udržitelného reportování podle CSRD (standard VSME), pokud nejsou potřeba další data pro mapování dopadů, které tyto standardy nepokrývají, a pokud tyto informace nelze rozumně získat jiným způsobem.
- Odstranění harmonizovaných podmínek občanské odpovědnosti v EU a ponechání odpovědnosti za definování standardů občanské odpovědnosti na národních právních předpisech. To zahrnuje i zrušení povinnosti členských států umožnit odborům nebo nevládním organizacím iniciovat kolektivní žaloby a ponechání na národním právu rozhodnout, zda jeho pravidla občanské odpovědnosti převažují nad pravidly třetích zemí, kde dojde k újmě.
- Slaďování požadavků na plány přechodu ke klimatické mitigaci s požadavky uvedenými v CSRD.
- Rozšíření maximální harmonizace na více ustanovení týkajících se základních povinností due diligence, aby bylo zajištěno jednotné konkurenční prostředí v celé EU.
- Odstranění revizní klauzule ohledně zařazení finančních služeb do působnosti směrnice o due diligence.
III. Další kroky
Legislativní návrhy v současné době procházejí běžným legislativním řízením. Komise vyzvala Evropský parlament a Evropskou radu, aby urychlily projednávání Balíčku Omnibus bez opětovného přehodnocování dalších částí legislativy. Jakmile však legislativní proces začne, bude mít Komise omezený vliv na to, zda Parlament a Rada navrhnou další změny. Proto není zaručena plynulá adopce navrhovaných změn a další dodatky či nové požadavky se mohou objevit.
Jelikož se jedná o směrnici, návrh Omnibus II, který mění CSRD a CSDDD, stanovuje, že i kdyby byl rychle dohodnut a přijat, členské státy budou mít 12 měsíců na implementaci textu balíčku do svých národních právních předpisů.
[1] Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Directives 2006/43/EC, 2013/34/EU, (EU) 2022/2464, and (EU) 2024/1760, as regards certain corporate sustainability reporting and due diligence requirements. Available at: https://commission.europa.eu/ document/download/892fa84e- d027-439b-8527-72669cc42844_ en?filename=COM_2025_81_EN.pdf
[2] Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Directives (EU) 2022/2464 and (EU) 2024/1760 as regards the dates from which Member States are to apply certain corporate sustainability reporting and due diligence requirements. Available at: https://commission.europa.eu/ document/download/0affa9a8- 2ac5-46a9-98f8-19205bf61eb5_ en?filename=COM_2025_80_EN.pdf
[4] ANNEXES to the Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2023/956 as regards simplifying and strengthening the carbon border adjustment mechanism. Available at: https://commission.europa.eu/ document/download/dc72f9cb- 2b58-465a-8a33-8c5d6b6efe8b_ en?filename=COM_2025_87_ annexes_EN.pdf