Nedávný průzkum v pěti zemích EU zjistil, že 76 % nakupujících má obavy z dopadu obalů na životní prostředí.

 

Více než tři čtvrtiny evropských spotřebitelů má obavy z dopadu obalů na životní prostředí, jak vyplývá z nového spotřebitelského průzkumu společnosti Pro Carton.

Výzkum, který shromáždil odpovědi od 5 000 nakupujících ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii a Španělsku, zdůrazňuje rostoucí poptávku po udržitelných možnostech balení a větší transparentnost ze strany značek.

Průzkum, provedený koncem roku 2024 a zveřejněný v březnu 2025, ukazuje, že 76 % respondentů nyní při nákupním rozhodování aktivně zohledňuje dopady obalů na životní prostředí.

Více než polovina uvedla, že s větší pravděpodobností si koupí produkt, pokud je obal vyroben z kartonu nebo jiných recyklovatelných materiálů.

 

Papír je preferován pro recyklovatelnost a biologickou rozložitelnost
Spotřebitelé i nadále upřednostňují papírové obaly, přičemž 60 % uvádí, že VL považují za nejekologičtější materiál. Recyklovatelnost zůstává klíčovým faktorem: 81 % se domnívá, že obaly by měly být snadno recyklovatelné, a 77 % si myslí, že by měly být také biologicky rozložitelné.

Naproti tomu plastové obaly zůstávají nepopulární, pouze 9 % respondentů je považuje za udržitelnou volbu.

Zjištění také naznačují, že mladší nakupující se obzvláště angažují v otázkách udržitelnosti.

Mezi 19 až 29letými 59 % uvedlo, že se aktivně snaží vyhýbat plastovým obalům, oproti 43 % osob starších 60 let. Přetrvává však zmatek ohledně toho, co se kvalifikuje jako skutečně recyklovatelné nebo kompostovatelné, přičemž mnozí volají po jasnějším označování.

 

Značky pod tlakem, aby zlepšily udržitelnost obalů
Většina spotřebitelů (74 %) se domnívá, že značky nedělají dost pro to, aby nabízely ekologické obaly. Existuje také široká podpora pro vládní intervence: 70 % říká, že úřady by měly zavést přísnější pravidla pro obalové materiály a požadovat, aby společnosti zveřejňovaly svůj dopad na životní prostředí.

Tento posun v očekáváních spotřebitelů vyvíjí zvýšený tlak na maloobchodníky a výrobce, aby se odklonili od jednorázových plastů a přešli k recyklovatelným, obnovitelným nebo kompostovatelným alternativám.

Více než polovina respondentů uvedla, že by změnili značku, pokud by konkurence nabízela udržitelnější obaly.

 

Ekologické obaly a atraktivita produktu úzce souvisejí
Design obalů i nadále ovlivňuje nákupní rozhodnutí. Téměř dvě třetiny respondentů uvedly, že s větší pravděpodobností vybírají produkty s obaly, které jasně sdělují jejich vlastnosti udržitelnosti.

Tento trend je obzvláště silný mezi spotřebiteli, kteří si uvědomují životní prostředí, přičemž mnozí uvádějí, že cítí osobní odpovědnost za snižování odpadu z obalů.

 

Průzkum však také zjistil, že mnoho spotřebitelů se cítí být klamáno environmentálními tvrzeními na obalech. Téměř polovina uvedla, že má problém důvěřovat „zeleným“ štítkům, což naznačuje potřebu přísnějších standardů a ověřování třetí stranou, aby se vybudovala důvěra v tvrzení o ekologických obalech.

S rostoucím významem udržitelnosti pro evropské nakupující zjištění naznačují, že značky upřednostňující recyklovatelné a biologicky rozložitelné obaly by mohly získat konkurenční výhodu – zatímco ty, které se pomalu přizpůsobují, by mohly ztratit na oblibě.