Marketingoví a brandoví manažeři sázejí na kreativitu obalů nabízeného zboží, což je pochopitelné, neboť v přetlaku nabídky hraje důležitou roli obal, který zejména v samoobslužném prodeji převzal i roli prodavače. Sám musí zboží nabízet, musí přitáhnout oko nakupujícího a musí mu poskytnout informace, aby spotřebitele přesvědčil, že právě toto zboží vloží do svého nákupního košíku či vozíku. Takto zabalené zboží je ovšem potřeba do místa prodeje dostat. Nastupuje logistika. Pokud nebyl členem týmu připravujícího nový produkt včetně jeho balení i logistik, dochází k improvizaci, k volbě „nějakého přepravního obalu“ aby vůbec byla možná expedice a přeprava. Ne vždy se daří dodatečně nalézt alespoň únosné řešení, důsledkem bývá nárůst ztrát poškozením zboží během logistického řetězce. Stává se také, že si vedení firmy neuvědomí nutnost koordinace mezi marketingem a logistikou a motivuje k úsporám pracovníky obou skupin odděleně, což může vést (a praxe to potvrzuje) k situaci, že se ušetří na přepravním balení, ale škody z poškozeného zboží jsou násobně vyšší.
Žárovkový příklad nezáří
Ukázkou výsledku výše popsaného napjatého vztahu může být balení LED žárovek Verbatim. Volba blistrového balení je spotřebitelsky přitažlivá, balení je určeno zejména pro samoobslužný prodej.
Jednou z funkcí obalu je chránit
Konstrukci skupinového-přepravního obalu nebyla věnovaná náležitá péče. S výběrem pětivrstvé lepenky kontrastuje manipulační značkou omezený hmotnostní limit stohování na pouhé 4 (ale čeho?) a absence vhodné fixace, například mřížkou, která by zabránila vzájemnému kontaktu křehkých skleněných baněk chráněných pouze fólií blistru. Nebo ještě lépe, zvolit takový tvar blistrové bubliny, která v sobě zahrne jak distanční prvky, tak tlumicí zóny a chrání zabalenou žárovku při nechtěném pádu během výběru.
Značková parádička
Manipulační značky zdánlivě připomínají symboly dle normy EN ISO 780, bohužel jsou nešikovně kreativně upraveny a jak jsem se zmínil, jednotka hmotnosti u maximálního přípustného stohovacího zatížení chybí.