Letošní 29. ročník soutěže Obal roku vyvrcholil včera po třech náročných dnech prezentací vyhlášením těch nejlepších. V 17 kategoriích porota ocenila 38 obalových exponátů a nejvíce ocenění si odnesly společnosti Smurfit Kappa, Logik a Etiflex.

 

„Oproti loňskému ročníku se letos do soutěže přihlásilo téměř o polovinu více obalových exponátů, což nás samozřejmě těší a zároveň nám to dokazuje, že v tomto odvětví je stále hodně možností k výrobním inovacím a vývoji. Letos porotci hodnotili primárně míru inovace, ale také design, udržitelnost a technické zpracování,“ komentuje dění Iva Werbynská, ředitelka obalového institutu Syba, který soutěž Obal roku realizuje.

 

Kvůli velkému množství přihlášených obalů organizátoři soutěže rozšířili soutěžní kategorie ze 14 na 17. Zároveň toto rozšíření koresponduje se soutěžními oblastmi celosvětové obalové soutěže WorldStar Packaging Awards, kam se mohou výherci Obalu roku přihlásit a zabojovat se zahraniční konkurencí.

 

„Letošní Obal roku opět ukázal nové trendy, kterými se svět obalů zabývá a zřejmě i zabývat v nejbližší budoucnosti bude. Jedním z nich je bezesporu posun obalů pro e-commerce. Zde už nejde jen o změnu směrem od naddimenzovaných a často nevzhledných krabic směrem ke konstrukčně povedeným řešením, která řeší i případnou vratnost apod., ale také posunem směrem k luxusní kartonáži. To se projevuje na konstrukcích, grafice i výběru materiálu. I v této oblasti se stále častěji setkáváme s potahovanou kartonáží, která obecně patří k dražším formám balení, ale zároveň již svým vizuálním vjemem posouvá i produkt do kvalitativně vyššího levelu.“ říká k letošním soutěžícím Jana Žižková, předsedkyně poroty a obalová expertka.

 

Představení oceněných

Oceněny byla následující obalová řešení, technická řešení, etikety a grafiky:

  • PRIMÁTOR Tchyně od pivovaru Primátor, v kategorii Pivní Design Touch;
  • Vafo Wet Private Label Box od společnosti Logik v kategorii Pet food;
  • Pop-up Pack od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Farmacie; 
  • All-In-Fix od společnosti Smurfit Kappa v kategorii E-commerce;
  • Univerzální fixace dobíjecích zařízení od společnosti Servisbal Obaly v kategorii Průmyslové balení;
  • Exkluzivně vypáleno! od společnosti THIMM Obaly v kategorii Nápoje;
  • Dárkové balení Pivovar Konrad od společnosti DS Smith Packaging v kategorii Dárkové balení;
  • Kartón na dětské sýry od společnosti Milsy v kategorii Potraviny;
  • Extra Skin balení pro Tremonito a další výrobky od společnosti Třemošenská uzenina v kategorii Potraviny;
  • Zásilkový obal s oboustranným potiskem od společnosti Servisbal Obaly v kategorii E-commerce;
  • Tesco Finest Ryzlink rýnský, pozdní sběr 750 ml od společnosti Tesco Stores v kategorii Etikety;
  • Krabice 360 Pizza - Prostě z jiného těsta od společnosti Honewa v kategorii Design & grafika;
  • MicroOffice PRIME od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Průmyslové obaly;
  • Alternativní tubus na láhev od společnosti Boxmaker v kategorii Dárkové obaly;
  • Démos 37in3 od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Průmyslové balení;
  • Etiketa Starák od společnosti Etiflex v kategorii Etiketa;
  • Multipack Míša od společnosti Cardbox Packaging v kategorii Potraviny;
  • Carnilove Meat Jerky Sustainable Display od společnosti Logik v kategorii POP&POS ;
  • Univerzální fixace skel a skleněných dveří do chladicích zařízení od společnosti Servisbal Obaly v kategorii Přepravní a průmyslové balení;
  • Recyklovatelný PP obal na balení směsí suchých plodů od společnosti Chemosvit Folie v kategorii Potraviny;
  • 3D STP od společnosti DS Smith Packaging v kategorii POP&POS;
  • Dlhé vedenie od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Elektronika;
  • Transformer od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Průmyslové obaly;
  • Etiketa Vinařství Bedřich od společnosti Etiflex v kategorii Etikety;
  • Drone 5.0 Pet Food od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Pet food;
  • Ulalala Box od společnosti THIMM Obaly v kategorii Ostatní;
  • Kartón na nátierky od společnosti Milsy v kategorii Potraviny;
  • Monostrukturový bariérový PE laminát od společnosti Chemosvit Folie v kategorii Potraviny;
  • Odvážně nahá okurka jako symbol lokálnosti a udržitelnosti od společnosti Čerstvě utrženo v kategorii Potraviny;
  • Proud-Headliners od společnosti Plzeňský Prazdroj v kategorii Pivní Design Touch;
  • Brit Crunchy Insect Snacks Sustainable Display od společnosti Logik v kategorii POP&POS;
  • Dárčekový súbor Vianočných čajov od společnosti Grafobal v kategorii Dárkové obaly;
  • I like TO move it! od společnosti Smurift Kappa v kategorii Průmyslové obaly;
  • F.H. Prager od společnosti F.H.Prager v kategorii Pivní Design Touch;
  • Obalové řešení "Simple Loading" od společnosti Unipap v Kategorii Přepravní a průmyslové obaly;
  • Obal nanuku BTNZ od společnosti Proboston Creative v kategorii Design & grafika;
  • Etiketa Filip Mlýnek od společnosti Etiflex v kategorii Etikety;
  • OnGlazz PR box od společnosti Logik v kategorii Dárkové obaly. 

 

Speciální ocenění, Cenu sympatie získala Papírová taška na brambory a zeleninu od pana Rudolfa Kučery, ze Statku Skalkov. 

 

Celou porotu, která ve dnech 23. – 25. srpna 2022 hodnotila přihlášené obaly v Konferenčním centru Green Point, tvoří odborníci z různých odvětví:

·       Hana Hradecká, manažerka komunikačních projektů společnosti EKO-KOM, 

·       Jitka Sosnovcová ze Státního zdravotního ústavu, 

·       David Marouš, obchodní ředitel společnosti Cordstrap, 

·       Jiří Hejduk z Univerzity Pardubice, 

·       Martin Dulava, spoluzakladatel Line Art group, 

·       Zdeněk Ungrád, jednatel společnosti PANFLEX, 

·       Martina Ferencová, ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven, 

·       Eva Skopková, jednatelka časopisu Packaging, 

·       Stanislav Břeň, šéfredaktor časopisu Svět balení a Systémy Logistiky, 

·       Jakub Cihlář, manažer GS1 BarCodes ze společnosti GS1 Czech Republic, 

·       Filip Hubička, šéfredaktor časopisu Logistika.

·       Jana Žižková, předsedkyně a uznávaná obalová expertka. 

 

After-Judging Coctail Party
Po skončení třetího dne hodnocení se konala již tradiční After-Judging Coctail Party, kde na účastníky čekalo kromě neformálního vyhlášení oceněných obalů také grilování. Během party si mohli účastníci prohlédnout všechny přihlášené obaly a tipovat své vítěze. V jejím rámci se konalo vyhlášení oceněných. Nejprve účastníky přivítala jednatelka Obalového institutu SYBA, organizátora soutěže, Iva Werbynská. Ta vyjádřila své díky přihlášeným, že i v této době pracovali na inovacích a přinesli tak nové myšlenky a nápady. Následovalo poděkování porotě za jejich tvrdou a zodpovědnou práci a všem, kteří se podílí na obalových inovacích.

Poté měla krátké vystoupení Jana Žižková, předsedkyně poroty, která také vyjádřila svou radost: „Mám velkou radost, že obaloví profíci svůj vývoj nezastavují a naopak se stále dívají kupředu. Letos bude pro mne extrémně obtížné vybrat své favority, kterým udělím Cenu předsedkyně poroty a to zlatou, stříbrnou a bronzovou. Je skvělé vidět, že i v této složité době jsou obalové inovace stále tak časté a že i v ní obalařina postupuje mílovými kroky a co jsme si neuměli před pár lety představit, je dnes již normou.“

Poté předstoupila před auditorium Hanka Hradecká, která jakožto zástupce autorizované obalové společnosti EKO-KOM, generálního partnera soutěže, řekla pár vět o trendech mezi přihlášenými obaly - recyklovaných a recyklovatelných obalech a ecodesignu. 

 

Obal roku je jediná certifikovaná obalová soutěž určená pro české i zahraniční firmy, které podporující inovace v obalovém průmyslu. Cílem soutěže je vyzdvihnout a následně propagovat nejlepší myšlenky, inovace a technologie v oblasti balení, které se na trhu objevují. Celá soutěž vyvrcholí slavnostním předáním ocenění na galavečeru Obalu roku a výhercům otevírá dveře do světové soutěže WorldStar Award, kde se utkají nejlepší obaly z celého světa.

 

Nadcházející, již 30. ročník, startuje v únoru 2023 a chystá celou řadu novinek. Nové kategorie, nový systém hodnocení a nová hodnotící kritéria přicházející v souladu s novými trendy.