Obalový design patří mezi disciplíny kloubící protichůdné požadavky. Design na jednu stranu nabízí tvůrčí rozmach, na stranu druhou vyžaduje znalost balicích technologií a obalových materiálů. Nové možnosti výroby obalových prostředků i zušlechťovací postupy povrchových úprav otevírají další tvůrčí invenci a realizace nových nápadů a koncepcí. Způsob prodeje - samoobslužný či síť speciálních prodejen nebo hybridní řešení vyhovující při určitých kompromisech oběma distribučním cestám – je jedním ze základních kritérií při tvorbě koncepce designu obalu. Samozřejmě může přicházet celá řada dalších požadavků, například distribuce diskontními řetězci nabízející zboží přímo z palet nebo zboží určené specifické cílové skupině, například seniorům či zrakově postiženým osobám. Doba prodejních obalů konstruovaných na míru e-shopům zatím ještě nenastala, nicméně zdolání kritické hranice generující tuto specialitu nemusí být příliš vzdáleno.

Praha 2016

Po dvou úspěšných ročnících v Praze a loňském odskoku do Brna, míří seminář zacílený ba vybrané kapitoly obalového designu zpět do Prahy. Seminář organizuje OBALOVÝ INSTITUT SYBA v rámci projektu OBALOVÁ AKADEMIE s podporou GS1 Czech Republic. Seminář SPECIALITY OABLOVÉHO DESIGNU se uskuteční 31.březba 2016 prostorách auly JABOK – Vyšší odborné školy sociálně pedagogické a teologické v Salmovské 8, Praha 2.

Čáry tenké a tlusté

Převážná většina spotřebního zboží a potravin musí být balena s ohledem na možnost samoobslužného prodeje maloobchodem. Zde je závěrečným krokem nákupu platba a to platba na základě informací, které o zboží dodá přímo obal baleného produktu. Nezastupitelnou roli zde již dosti dlouhou dobu hraje čárový kód. K chybám, které aplikace čárových kódů na obalech přetrvávají, se v poslední době přidávají i nové chybové trendy. Je užitečné si uvědomit, že čárový kód se tvoří na základě technického předpisu, který stanoví standardní velikost i velikosti ochranných zón. Tato pravidla jsou stanovena pro dobrou čitelnost při skenování. Podobně i barevné řešení: čtení kódu je stále v převážné většině pokladních systémů v červeném spektru světla. Proto například červené čáry jsou nečitelné stejně jako text v bílé barvě na bílém papíře.

FibreForm

Švédská společnost BILLERUDKORSNÄS vyvinula nový obalový matriál na bázi papíru, zušlechtěnou lepenku FibreForm. Materiál na první pohled připomínající hladkou lepenku má nejen zlepšené bariérové vlastnosti a je současně vhodný pro přímý styk s potravinami, ale od běžné hladké lepenky se liší zejména tím, že se dá ve zvýšené míře tvarovat a to i technologií vakuového tvarování, dosud vyhrazené plastům. Další uplatňovanou technologickou operací je svařování a tak z tohoto materiálu lze vyrábět poměrně širokou paletu obalů: podložky, tácky, vaničky, blistry, tvarovky, dózy i tuhé tuby.

 

Povrchové zušlechťování obalů

Efekty 3D, pomerančová kůže či sametový povrch mohou být dílem speciálních pigmentů a laků. Tyto materiály a technologie otevírají designérům široké pole při tvorbě jedinečných obalů pro široké spektrum výrobků, jak budou prezentovat zástupci společnosti Merck (3D) a společnosti Schmid Rhyner (TOUCH & FEEL laky).

Iniciativa Save Food

Save Food je globální inciativu zaměřenou na snížení ztrát potravin a redukci odpadu. Iniciativa Save Food vznikla z podnětu FAO (Food and Agriculture Organisation of the United Nations) a Messe Düsseldorf. K ní se připojila řada institucí, korporací i privátních firem. Kvalifikované odhady říkají, že například ztráty v potravinách z cereálií dosahují až 30 %, což pro představu činí 763 miliard balení těstovin. U mléčných výrobků se ztráty šplhají k 20 %. Kořenová zelenina a ovoce jsou na tom ještě podstatně hůře, ztráty v těchto komoditách dosahují až 45 %, v v severní Africe i přes 50 %. Messe Düsseldorf, organizátor největšího veletrhu obalových technologií Interpack, poskytuje prostor pro komunikaci, prezentaci a sdílení nových obalových technologií a materiálů jako jednu z účinných cest minimalizace ztrát potravin po sběru i v distribučním řetězci. World Packaging Organisation (WPO) se také k iniciativě Save Food aktivně připojila. Syba, plnoprávný člen WPO využívá této příležitosti a na veletrhu Interpack 2017 bude prezentovat příspěvky českých a slovenských firem a institucí k snižování ztrát potravin. A to včetně nositelů speciální ceny OBAL ROKU SAVE FOOD 2016.

Designéři, grafici vítáni

Stalo se již tradicí, že zejména grafikům a designérům pracujícím na volné noze nebo malým grafickým studiím je nabídnuta bezplatná účast. Je to celkem pragmatický přístup založený na vzájemném prospěchu ze zlepšené komunikace mezi tvůrčími pracovníky a průmyslem.

.