Obal a balení při vývozu strojů, průmyslových zařízení i investičních celků hraje klíčovou roli a bývá podceňován. Nicméně exportéři by si měli uvědomit, že právě vadný obal, obal neodpovídající požadavkům na přepravu je u všech pojišťoven důvodem výluky v plnění v případě škodní události během přepravy.
Výluka ve vnitrostátní přepravě
Navíc i NOZ (nový občanský zákoník) v § 2566 praví: Způsobí-li škodu vadný obal zásilky, dopravce se povinnosti k náhradě škody zprostí důkazem, že odesílatele na vadu při převzetí zásilky k přepravě upozornil; byl-li vydán nákladní nebo náložný list, musí v něm být vada obalu poznamenána.
Neupozorní-li dopravce na vadný obal, zprostí se povinnosti k náhradě škody důkazem, že vadu nemohl při převzetí zásilky poznat.
Projekt pro exportéry
V rámci projektu kvalitního exportního balení vypracoval OBALOVÝ INSTITUT SYBA třídenní program školení exportérů zahrnující:
- mechanické a klimatické namáhání,
- ochrana proti korozi,
- obalové materiály,
- pomocné obalové prostředky,
- bedny, kontejnery,
- letecká doprava,
- upevnění nákladu,
- obalová environmentální
- legislativa, pojištění,
- právní odpovědnost.
Školení u exportéra
Pilotní projekt proběhl ve spolupráci se Západočeskou univerzitou v Plzni. Školeni byli pracovníci expedice Svatavských strojíren. Akce byla financována v rámci projektu Vzdělávejte se pro růst v Karlovarském kraji II, který je spolufinancovaný z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.