Výroba potravin je i nadále závislá na energeticky náročných procesech a fosilních palivech, což pro výrobce představuje nové výzvy[1]. Rostoucí tlak na optimalizaci zdrojů, jako jsou suroviny, energie a voda, a také procesů výroby obalů se shoduje s rostoucími provozními náklady, včetně cen surovin, poplatků za emise CO2 a plýtvání vodou. V důsledku toho se výrobci potravinářského průmyslu stále častěji obracejí k udržitelným řešením ve všech oblastech provozu.
Průzkum společnosti Tetra Pak[2] odhaluje významné posuny v přístupu potravinářského průmyslu ke změnám. Pro polovinu dotázaných společností jsou rostoucí očekávání spotřebitelů hnací silou zavádění udržitelných postupů ve výrobě a zpracování. Klíčovou roli hrají konečná nákupní rozhodnutí, přičemž 74 % spotřebitelů vyjádřilo ochotu vybírat si výrobky od ekologicky uvědomělých společností. To zdůrazňuje, že přechod na udržitelnější procesy a výrobky není jen reakcí na trendy, ale reakcí na jasný signál trhu. Zásadní výzvou však zůstává: jak mohou moderní výrobní technologie současně snížit náklady výrobců potravin, a tím podpořit tento sektor v zavádění těchto změn?
Udržitelnost: Vyvážení optimalizace a snižování nákladů
Výrobci zdůrazňují tři klíčové oblasti udržitelnosti[3], které ovlivňují obchodní strategii: snižování emisí CO2 a minimalizace využívání omezených zdrojů, jako je energie pocházející z fosilních paliv, voda a čisticí prostředky nezbytné pro bezpečnost potravin.
Laurentiu Boncica, ředitel divize Processing Solutions East Europe společnosti Tetra Pak, vysvětluje: „Pozorujeme, že se v průběhu času postupně mění zaměření výrobců potravin. V současné době klademe v našich diskusích s potravinářskými společnostmi důraz na dosažení provozních úspor. Prioritou se stalo vylepšování stávajících výrobních linek, protože i cílené úpravy výrobních procesů mohou vést k podstatnému snížení nákladů a zajistit efektivní využívání zdrojů v souladu s cíli udržitelnosti.“
Neustálý vývoj v potravinářském průmyslu
Přechod k udržitelnosti ve výrobě potravin zahrnuje inovace a modernizaci procesů. Šedesát pět procent vedoucích pracovníků v tomto odvětví zdůrazňuje význam inovativních řešení při snižování uhlíkové stopy potravinářských systémů[4].
„Ve společnosti Tetra Pak věnujeme značné prostředky na výzkum a vývoj řešení pro výrobu potravin a podporujeme naše partnery v jejich činnosti. Výsledkem našeho úsilí jsou specializované výrobní linky Best Practice, které snižují spotřebu vody, emise CO2 a ztráty surovin,“ vysvětluje Boncica. Podotýká také, že modernizace nebo vylepšení i jediné součásti výrobního zařízení může výrazně snížit spotřebu zdrojů a provozní náklady.”
„Podívejme se na příklad Tetra Pak® Tubular Heat Exchanger využívajícího systém regenerace tepla z produktu na produkt (P2P). Ten dokáže výrazně snížit náklady na energii až o 55 % ve srovnání s tradičními systémy s vodní smyčkou. Tato technologie také minimalizuje používání páry a ledové vody, čímž zvyšuje energetickou účinnost a udržitelnost provozu,“ říká Laurentiu Boncica.
Odborník společnosti Tetra Pak zdůrazňuje, že řešení orientovaná na udržitelnost přesahují rámec jednotlivých komponent a mohou být hnacím motorem změn v celých výrobních linkách. Pro výrobce, kteří usilují o rozsáhlou optimalizaci, tyto komplexní přístupy povyšují efektivitu a řízení zdrojů na zcela novou úroveň. A uvádí příklad z mlékárenské výroby: Zefektivněním výroby a snížením počtu kroků zpracování mléka mění linky UHT využívající technologii OneStep mlékárenskou výrobu. Výsledky jsou jasné: díky až o 35 % nižší spotřebě vody a 44 % nižší spotřebě energie ve srovnání s tradičními linkami UHT přináší tato technologie výrazné snížení dopadu na životní prostředí i provozních nákladů. Snižuje také spotřebu tepelné energie až o 29 % a emise uhlíku až o 36 %, což z ní činí zásadní krok k dosažení cílů udržitelnosti v mlékárenském průmyslu.
Změna dnes, myšlení na zítřek
Udržitelná změna v potravinářském odvětví je více než jen reakcí na spotřebitelské trendy. Je to strategická iniciativa pro dlouhodobou stabilitu a inovace. S rostoucím povědomím zavádějí výrobci potravin po celém světě inovace, které jsou prospěšné jak pro efektivitu provozu, tak pro planetu. Tyto snahy, vedené principy oběhového hospodářství a zaměřením na snižování množství odpadu, vytvářejí obchodní modely, které šetří přírodní zdroje a budují důvěru spotřebitelů. Udržitelnost se stává konkurenční výhodou, která nutí společnosti zkoumat nové technologie a postupy. V důsledku toho se potravinářský průmysl nejen přizpůsobuje změnám, ale aktivně utváří svou budoucnost a přináší hodnoty, které přesahují tradiční způsoby výroby a distribuce.
***
Metodika výzkumu společnosti Tetra Pak
Výzkum společnosti Tetra Pak týkající se výzev, kterým čelí naše planeta a jejich dopadu na výrobce potravin a nápojů se zaměřuje na klíčové environmentální problémy, které ovlivňují současné výrobce a prodejce. Studie zkoumá současná a očekávaná opatření k řešení těchto výzev, jakož i očekávání poskytovatelů služeb v oblasti zpracování potravin a balení v rámci celosvětového úsilí o omezení globálního oteplování pod 2 °C.
Ve výzkumu byla použita smíšená metodika, která zahrnovala jak kvantitativní panelové průzkumy, tak kvalitativní poznatky z rozhovorů s odborníky. Bylo provedeno přibližně 20 interních rozhovorů s odborníky společnosti Tetra Pak, které doplnilo 12 rozhovorů s výrobci potravin a nápojů v klíčových regionech. Kvantitativní studie zahrnovala 346 rozhovorů provedených v roce 2023 na 19 trzích: Saúdská Arábie, Argentina, Austrálie, Brazílie, Čína, Francie, Německo, Indie, Japonsko, Mexiko, Polsko, Jižní Afrika, Jižní Korea, Španělsko, Turecko, Velká Británie, USA, Vietnam a Itálie.
Nejnovější spotřebitelská studie společnosti Tetra Pak o udržitelných obalech, která byla provedena v roce 2023, zahrnovala 14 500 online dotazníkových rozhovorů se spotřebiteli na 29 trzích: Saúdská Arábie, Argentina, Austrálie, Belgie, Brazílie, Čína, Kolumbie, Dánsko, Egypt, Francie, Německo, Indie, Indonésie, Itálie, Japonsko, Mexiko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Jižní Afrika, Jižní Korea, Španělsko, Švédsko, Turecko, Velká Británie, USA, Filipíny a Vietnam. Vzorek zahrnoval osoby starší 18 let, reprezentativní na národní úrovni z hlediska pohlaví, věku a zeměpisné polohy.
[1] Značná část energie používané při výrobě potravin a nápojů pochází z fosilních paliv, především ze zemního plynu - podle zprávy Food & Drink Federation Achieving Net Zero: A Handbook For The Food And Drink Sector.
[2] B2B studie společnosti Tetra Pak 2023 o výzvách, kterým čelí naše planeta a jejich dopadu na výrobce potravin a nápojů, n = 346.
[3] B2B studie společnosti Tetra Pak 2023 o výzvách, kterým čelí naše planeta a jejich dopadu na výrobce potravin a nápojů, n = 346.
[4] https://www.tetrapak.com/about-tetra-pak/news-and-events/newsarchive/tetra-pak-unveils-action-oriented-approach-towards-food-systems-transformation