Letadlo Antonov Ruslan se honosí titulem nejtěžší sériově vyráběné letadlo na světě. Samo váží 285 tun a uveze až 640 tun nákladu. V Česku ho uvidíte jen 2 – 3 krát za rok. Zabalit několik desítek tun nákladu a naložit je do Antonova, to byla jedna z nejzajímavějších zakázek společnosti SANDER SUPPORT LOGISTIC.

Zakázku společnost SANDER SUPPORT LOGISTIC získala po vyhraném výběrovém řízení ve spolupráci s firmou LOGPACK. Předmětem zakázky bylo zabalení a zabezpečení železničních kolejí a pražců na dřevěné podlahy, přeprava na letiště a asistence při nakládce pro přepravu do Indonésie. Zákazník (indonéská vláda) upřednostnil leteckou přepravu oproti standardní námořní cestě. Šlo totiž o čas.

Pár dní

Důležitým kritériem pro výběr konsorcia společností SANDER SUPPORT LOGISTIC a LOGPACK, byla schopnost týmů obou firem zrealizovat zakázku takových rozměrů v tak krátkém čase, jaký jsme měli k dispozici. Běžně si příprava a plánování takového rozsahu vyžádá i týdny, zatímco zde bylo k dispozici jen pár dní.

Celkem se do Antonova muselo naložit 34 nákladových kusů:

  • 8 palet s výhybkami o rozměrech 10,5 x 2 m o hmotnosti 5 tun každá paleta
  • 26 balíků železničních betonových pražců o hmotnosti od 2 do 5 tun

  Přetížení 5G

Velmi důležité bylo zajistit náklad tak, aby nedošlo k jeho uvolnění a následnému pohybu, zejména při vzletu a přistání, kdy může docházet k přetížení až 5 G. Kvůli takovému přetížení totiž náklad až pětinásobně zvýší svou váhu. Proto pro fixaci byly použity masivní dřevěné hranoly, závitové tyče M16 a tkané vázací pásky s pevností v tahu 25000 N. Veškeré řezivo muselo být ošetřeno a označeno dle mezinárodních předpisů ISPM IPPC 15.

Samotné balení a nakládka na kamiony probíhala v prostorách společnosti SANDER SUPPORT LOGISTIC ve Frýdku-Místku. Náklad se pak přepravil na letiště v Mošnově, kde probíhalo naložení do letadla.

Mošnov

K nakládce letadla má oprávnění výhradně vyškolená posádka letadla. Na týmech SANDER SUPPORT LOGISTIC a LOGPACK bylo připravit load masterovi, odpovědnému za bezpečnost nákladu a jeho umístění v nákladovém prostoru letadla, detailní specifikaci zásilky tzn. pro každý kus nákladu jeho rozměry, hmotnost a způsob manipulace.

Náročnost celého projektu spočívala nejen v množství a hmotnosti zásilky, ale zejména ve velmi krátkém čase na realizaci celé zakázky. To ocenili jak český exportér výhybek, tak hlavně indonéský příjemce a objednatel přepravy.

zdroj: Rudolf Svátek, ČT, Sander Support Logistic,YouTube