V logistice se vše podřizuje efektivitě - na té vše stojí a padá. Klíčovým faktorem je také v oblasti e-commerce, pro kterou je typický rychlý pohyb zboží. E-commerce je navíc jednou z oblastí ekonomiky, která se navzdory současné pandemii rapidně rozvíjí a roste. Většina českých e-shopů zaznamenala v roce 2020 velký nárůst tržeb, kterému se musely rychle přizpůsobit. Nejúčinnější reakcí na zvyšující se poptávku je zefektivnění logistiky a skladování zboží.

 

Balení je nedílnou součástí e-commercem, slouží k ochraně a zajišťují bezpečnou přepravu a dodání všech produktů v pořádku do cíle. Efektivní balení navíc může přispět ke snížení nákladů na skladování a dopravu zboží. „Studie ukázaly, že mnoho balíků obsahuje až 40 % prázdného prostoru v krabicích. Kvůli nesprávné velikosti krabic je zároveň dodavatel nucen využít více výplňového materiálu a také fixace, aby se zboží během přepravy neznehodnotilo. Obaly na míru tak mohou ušetřit náklady nejen za přebytečné množství použité výplně, šetří také místo ve skladu, životní prostředí a snižují cenu poštovného” říká Gabriela Fabianová, country manažerka pro CZ a SK společnosti Rajapack.

 

Krabice s nastavitelnou výškou  i dvojitým lepícím proužkem jsou v kurzu

Pokud posíláte různě velké zboží, vsaďte na krabice s nastavitelnou výškou, které objemu zboží jednoduše přizpůsobíte. Při volbě vhodného obalu kromě rozměru zboží hrají roli také jeho vlastnosti (materiál, křehkost, hmotnost atd.) a skladovací a přepravní podmínky.

V neposlední řadě je dobré volit takové obaly, které umožní zpětné zaslání v případě reklamace či výměny zboží. Vhodné jsou například krabice s dvojitým lepícím proužkem a perforační nití, nebo pevné plastové obálky s dvojitým samolepícím pruhem.

 

Zaujměte obalem

Kromě praktické funkce, mají obaly funkci reprezentativní. Je to to první s čím zákazník přijde do kontaktu a z čeho si utváří první dojmy. Cílem každého e-shopu by mělo být oslovení zákazníka už jen samotným obalem – firmy by proto měly vsadit na kvalitní obal, díky kterému zajistí spokojenost svých zákazníků a odliší se od konkurence.

„E-shop jsme  otevřeli už v květnu 2020. To jsme také navázali spolupráci se společností RAJA, abychom našim zákazníkům doručovali objednané knihy v kvalitních a dobře vypadajících obalech,” popisuje své zkušenosti dětského knihkupectví Zlatá Velryba Yvona Pařízková. „Od společnosti nakupujeme jak papírové tašky na knihy, tak bublinkové obálky, přířezy a krabice, do kterých knihy balíme a posíláme našim zákazníkům. Do dnešního dne jsme neměli jedinou reklamaci na dodané zboží ve smyslu porušení obalového materiálu,” dodává Pařízková z olomouckého knihkupectví Zlatá Velryba.

 

Zvyšte efektivitu skladu s využitím nových technologií

E-shopy se většinou zavazují ke krátké lhůtě dodání zboží, proto se v oblasti logistiky stále více prosazují procesy automatizace ať už systému evidence zboží, nebo balících procesů, které umožní zboží rychle připravit k odeslání.

„Firmám se vyplácí investice do obalových strojů, které umožňují výrobu obalů na míru. Snižují tak spotřebu obalového materiálu, kompaktní stroje na výrobu výplně pak usnadňují a urychlují proces balení bez plýtvání použitým materiálem,”říká Fabiánová. Proces skladování usnadňují také  tepelné a termotransferové tiskárny na snadnou a rychlou výrobu štítků, etiket a čárových kódů s různě dlouhou životností.

 

Myslete nejen ekonomicky, ale i ekologicky!

Je skutečně nutné používat tolik materiálu na obaly? Ekologie je důležitou hodnotou nejen pro firmy ale i pro koncové zákazníky. Nebojte se svým zákazníkům ukázat, že jste šetrní k přírodě a ukažte jim to i obalem. “Na základě našich zkušeností jsme zavedli tzv. systém pěti zásad, který snižuje dopad na životní prostředí a shrnujeme jej do slov: redukce, opakované použití, recyklace, obnova a nahrazení,” osvětluje Gabriela Fabianová. Tyto zásady pomáhají optimalizovat spotřebu obalových materiálů a snižují dopad e-commerce na životní prostředí. Redukce obalových materiálů je jednoznačně nejnovějším trendem balení. V současné době hýbe světem internetových obchodů trend tzv. „Frustration-Free Packaging“ (neboli obaly bez frustrace), jehož podstatou je snaha snižování zbytečně velkého množství obalů, přes které se zákazník ke svému zboží jen těžko dostává.  Tento systém by měl zabránit plýtváním obalových materiálů, ale také nespokojenosti zákazníků ještě před vybalením samotného produktu.