I když řada aktivistů by ráda viděla svět bez obalů, sortiment packagingu se naopak rozrůstá a to především směrem k nabídce e-shopů. V souvislosti s nákupy přes internet stoupá poptávka po kvalitě obalů. Problematika kvality balení souvisí i často s velmi palčivým problémem – kvalitativně velmi odlišným přístupem dopravců k přepravě produktů.
Počty zásilek, které přepravní firmy dovezou zákazníkům z e-shopů, neustále rostou. V loňském roce dosáhl obrat za prodej zboží přes internet 115 miliard korun a jeho podíl na celém českém maloobchodě byl 10,5 %. I z tohoto důvodu mě minulý týden velmi zaujala zpráva společnosti Geis CZ s.r.o. (Geis Holding), která je nejenom specialistou na přepravu, ale i na obaly.
Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (balíkové / paletové / kusové / celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav).
V souvislosti s e shopy se často hovoří o obalech, velkým problémem je však často i doprava
Podle Petry Člupné, která ve společnosti zastává funkci vedoucí oddělení obaly, Geis dokáže zabalit vše od kosmetiky přes motory až po technologické celky rafinérií a velkých průmyslových koncernů. Geis dokonce pro své klienty některé obalové materiály sám a vyvíjí a vyrábí.
P. Člupná uvedla, že největším problémem, který s sebou nárůst on-line nakupování nese, je doprava. Tedy dostat zboží v požadovaném termínu a v perfektním stavu ke koncovému zákazníkovi. To ostatně potvrdil i další růst e-nákupů v předvánočním čase, kdy s e velkým tématem letos pro e-shopy stala logistika a to především tzv. poslední míle, tedy doručení zboží k zákazníkovi.
Když jsou s obalem při přepravě problémy. Jak na to?
Geis řeší problematiku obalů komplexně, jako proces. Potenciální zákazník, který potřebuje zkvalitnit své stávající balení, dodá vzorek zboží a ukáže stávající způsob zabalení. Společnost mu navrhne odpovídající způsob balení, vytvoří vzorek obalu, který bude zahrnovat nejen vlastní obal, ale také proložky a výplně. Bezpečnost obalu vzhledem k typu zboží a náročnosti přepravy je totiž to nejdůležitější a zároveň nejkomplikovanější. Řešení jsou šitá na míru produktu i samotnému klientovi. Na některé druhy zboží lze použít standardní obal, např. na knížky firma nabízí obal z lepenky, který má flexibilní rozměr a je tak možné do něj zabalit různé množství knih. K balení vína zase slouží speciální polystyrenové obaly atd.
Geis zabalí prakticky cokoli i od jednoho kusu a bez omezení velikosti a tvaru. Díky tomu, že disponuje vlastní dřevovýrobu, je firma schopna rychle reagovat na individuální požadavky zákazníků. Firma již řešila např. přepravu klapky na uzavírání potrubních systémů pro rafinerii, což je několikatunový kovový dílec ve tvaru kruhu, sekačky na trávu, motorové pily, ale i vzácné obrazy.