Přišel, zúčastnil se, vyhrál. I takto lakonicky by se dala popsat letošní účast obalů z vlnité lepenky společnosti Smurfit Kappa v klání o nejlepší obaly světa: WorldStar for Packaging. Vyhráli prostě se všemi přihlášenými obaly. My, organizátoři národní obalové soutěže nejsme překvapeni, Smurfit si pravidelně odnáší běžné trofeje i ocenění The-best-of-the-best v soutěži OBAL ROKU, loni například za přepravní balení pro automotiv pod názvem „Levá? Pravá? – Neřeš to", což byla univerzální, manipulačně jednoduchá fixace pro 12 různých automobilových zámků. To, z čeho si lze u tohoto obalu opravdu sednout na zadek je, že zatímco zákazníkovo řešení počítalo s časem cca 30s na sestavení vložky, nové řešení Smurfitu znamenalo úsporu 87% času. Na sestavení stačily necelé 4 vteřiny.
Smurfit Kappa patří k největším výrobcům vlnité lepenky a zároveň i k největším výrobcům lepenkových obalů. Společnost patří i k pravidelně oceňovaným, je držitelem řady cen nejenom soutěže OBAL ROKU, ale i cen mezinárodních jako je World Star či RED DOT.
Ale teď už tramtadadáááá
Oceněním Worldstar 2019 bylo oceněno řešení konstruktéra Jiřího Novotného, "Sardinky". Přesně jako sardinky, tedy natěsno jedno vedle druhého, jsou uložena dveřní těsnění v chytře řešeném insertu z vlnité lepenky. Tato fixace nahradila nevyhovující původní molitanový „hřeben“. Nový insert je jednoduše sestavitelný, usnadňujeme operátorovi vložit pevná těsnění tak, aby se nekroutila a zabírala minimum místa. Šipka na dně napovídá ze které strany začít.
Na jedno patro se vejde 12 těsnění, o 25 % více než s předchozím řešením. Mimochodem obal získal letos také stříbrnou Cenu Předsedkyně Poroty v národní obalové soutěži.
"Ani kapka nazmar" je další oceněný obal, tedy vlastně krabice na dva pětilitrové vaky s dialyzačním roztokem. Výzvou bylo dodržet zaoblené vnitřní rohy a nedopustit protržení. Otvírání musí být umožněno bez ostrých nástrojů, pomocí trhací pásky.
Opravdový mediální humbuk se strhl okolo řešení Petra Šlajse "Feedo hrad". Z diskuzí na internetu bylo zřejmé, že tato původně pouhá zasilatelská krabice často zastínila samotný přepravovaný produkt. Byla zdrojem hry, inspirace a zábavy pro mnoho dětí a rodičů. Na sestavení opět není třeba nástrojů a naprosto bez rizika se otevírá nekonečný prostor pro hru a tvořivost. Zákazník přechodem z 5VVL za 3VVL ušetřil 9% nepřímých nákladů a Smurfit musel zaměstnat 15 lidí na odpovědi děkovných dopisů od zákazníků (ale to je jen odhad naší redakce). Btw obal získal letos také ocenění Ceny Spotřebitele, které vybírají přímo uživatelé obalu. A bylo to o parník! Vlastně o hrad.
Obalový Galavečer WOrldStar 2019 v Praze
Všichni vítězové budou oceněni v rámci slavnostního ceremoniálu a Galavečera 15. května 2019 v Praze během 102. zasedání předsednictva WPO, které pořádá Obalový Institut SYBA.
...