Digitální tisk patří k nejvíce se rozvíjejícím technologiím v současném světě obalů a polygrafie. Koncem minulého týdne se ke mně dostaly tři velice odlišné zprávy, související s digitálním tiskem. V komentáři na tento týden se můžete prostřednictvím našeho newsletteru seznámit s jednou technickou inovací a dvěma velmi atraktivními aplikačními novinkami, odkazy na videa nechybí…
Tisková platforma Xerox iGen 5 Press se neustále vyvíjí. Poslední novinkou uváděnou na náš trh je atraktivní bílá barva, která doplňuje již dříve uvedenou oranžovou, modrou a zelenou doplňkovou přímou barvu a čirý toner.
Druhá naše zpráva se týká propojení excelentní HP Indigo technologie a AR, tedy rozšířené reality – to vše překvapivě na balení toaletního papíru.
Třetí news se netýká oblasti obalů, je spíše tak trochu pro pobavení, kam může proniknout tisk ve spojení s lidskou sebestředností, v tomto případě se stále oblíbenými selfie. A jaké bude tiskové medium? Cappuccino, tedy vlastně selfiechino.
Na tisk prokreslené sněhové vločky či bělostné hřívy se speciálním tonerem
Doplňkové přímé barvy rozšiřují barevný gamut a lze tak simulovat drtivou většinu Pantone barev. Čirý toner umožňuje parciální „lakování“ a speciální efekty. Na speciální efekty j ostatně Xerox specialista, jak bylo vidět i na jednom z vítězných exponátů Obalu roku 2017.
Xerox iGen 5 umožňuje tisknout v režimu CMYK s bílým tonerem, nebo pouze bílým tonerem. Výhodou nového toneru je jeho bělost a vysoká denzita dosahovaná při tisku, proto pro většinu tiskových aplikací stačí tisk jedné vrstvy. V případě speciálních efektů je možné automaticky vytisknout dvě vrstvy, případně manuálně přidat další. Xerox získal za bílý toner ocenění „MUST SEE ‘EMS“ pro rok 2017 v kategorii digitálního tisku. Každoročně anonymní skupina odborníků z průmyslu vyhodnocuje a oceňuje v jedenácti kategoriích nejlepší produkty z oblasti tiskových technologií. Ocenění „MUST SEE ‘EMS“ poukazuje na nejlepší inovace v oboru.
Jak spolu může souviset toaletní papír, digitální tisk a rozšířená realita?
Společnost SANO patří ke známým výrobcům toaletních papírů a čistících produktů. V současnosti má v Izraeli 9 výrobních závodů a na trhu je již přes 50 let. Ani společnost HP Indigo, kterou v ČR zastupuje společnost DataLine Technology, a.s., není potřeba dlouho představovat, je v současnosti leaderem na trhu s digitálním tiskem. Na využití možností digitálního tisku v kombinaci s rozšířenou realitou vsadil i jmenovaný výrobce Sano. Ve skupinovém multipacku toaletních papírů jsou jako booklet (víceletá etiketa) přiloženy omalovánky s auty. Spotřebitel si po načtení příslušné AR aplikace (Ozhi app) do svého mobilu, nejenom může prostorově „zhmotnit“ právě vymalovaný automobil do virtuálně prostorového tvaru, ale může si s ním v rámci příslušné hry i zazávodit. Tento počin je další z mnohých ukázek využití digitálního tisku ve spojení nejenom s personalizací, o které se v souvislosti s ním často hovoří, ale i s virtuální realitou. Pokud se chcete podívat, jak vše funguje v praxi a inspirovat se, stačí kliknout na web společnosti Sano, nebo přímo zde.
Egocentristi pozor! Chcete pít personalizované cappuccino se svým portrétem? Je to možné!
A perlička na závěr dnešního newsletteru z oblasti tisku. Tisk proniká hojně i přímo do oblasti potravin. Již nějakou dobu je i na našem trhu možnost nechat si vytisknout vlastní portrét třeba na narozeninový dort. K objednávce se přiloží příslušná data v podobě fotografie a tisk je pak realizován jedlým inkoustem na jedlý papír. Před pár lety jsem koupila ve Smetanově Litomyšli originální bonboniéru, ze které bylo možné po jejím otevření vytvořit klavír a co více – nechyběly čokoládové bonbony s fotografií hlavy Mistra na povrchu bonbonu. Je pravdou, že bonbony s hlavou hudebního velikána se mně moc jíst nechtělo L. Na druhou stranu však, obal mám schovaný dodnes, a celému konceptu za nápad a propagaci města i známého festivalu Smetanova Litomyšl dávám zdvižený palec.
Nejnovějším počinem v tisku na potraviny je selfiechino. Tisk selfie pořízeného na mobilní telefon v reálném čase přímo v kavárně je možné pomocí kávovaru realizovat (a následně zkonzumovat) přímo do napěněné hladiny cappuccina. Takže pokud chcete vypít sami sebe a budete náhodou v Londýně na Oxford Street, v kavárně Tea terrace vám toto umožní za necelých 6 liber…Na celou výrobu nápoje potřebují pouze 4 minuty a během prvních 3 dnů jen během oběda realizovali přes 400 potisknutých selfiechin!
A ti z vás, kteří teď do Londýna nemíří, mohou se na celý proces podívat, alespoň na videu zde.