Letošní 30. ročník soutěže Obal roku vyvrcholil včera po třech náročných dnech prezentací vyhlášením těch nejlepších. Ve 20 kategoriích porota ocenila 34 obalových exponátů.

 

„Oproti loňskému ročníku se letos do soutěže přihlásilo téměř o polovinu více obalových exponátů, což nás samozřejmě těší a zároveň nám to dokazuje, že v tomto odvětví je stále hodně možností k výrobním inovacím a vývoji. Letos porotci hodnotili primárně míru inovace, ale také design, udržitelnost a technické zpracování,“ komentuje dění Iva Werbynská, ředitelka obalového institutu Syba, který soutěž Obal roku realizuje.

 

Kvůli velkému množství přihlášených obalů organizátoři soutěže rozšířili soutěžní kategorie ze 17 na 20. Zároveň toto rozšíření koresponduje se soutěžními oblastmi celosvětové obalové soutěže WorldStar Packaging Awards, kam se mohou výherci Obalu roku přihlásit a zabojovat se zahraniční konkurencí.

 

„Letošní OR potvrdil, že zájem o tuto certifikovanou soutěž stále je, a dokonce bych řekla, že brand značky OR sílí – zvyšuje se povědomí u nových přihlašovatelů, vítězové mají stále častěji zájem o presentaci značky na svých produktech atd. Velice kladně hodnotím, že OR stále „žije“, jinými slovy reaguje na proměny trhu. To se letos promítlo nejen do nově stanovených kritérií, ale i do zavedení nových kategorií.

V letošním OR byla tradičně silná kategorie přepravních obalů. K nejvýraznějším patřila kategorie etiket, nejenom z hlediska líbivých designů, ale i využívání nových technologií. Od loňského roku vnímám proměnu směrem k „online marketingu“, tím nemíním jen stále dokonalejší obaly pro e-commerce, které konečně začínají využívat i marketingový potenciál, který byl dříve podceňován, ale obaly pro online presentaci, především speciální typy obalů pro influencery apod.

Pro porotu jsou výzvou nové segmenty s akcentem na marketing, kde je potřeba se soustředit nejenom na kvalitu, ale i to, že se trh na dále polarizuje a vytváří se cílové skupiny, které předtím na trhu nebyly úplně zvýrazněny

A ještě jeden postřeh: Vnímám, že se konečně výrobci i ostatní přihlašovatelé začali oprošťovat od zeleného šílenství a 100% zavrhování plastů. Pozitivní je, že opět nastupuje k moci lidský zdravý rozum. Udržitelnost konečně přestala být jen prázdným marketingovým sloganem, ale slovo s obsahem. Důležitá by neměla být forma, ale konání, tzn. výsledky a na ty se současní přihlašovatelé soustředili a ekologické i ekonomické úspory dokládali i působivými čísly.“ říká k letošním soutěžícím Jana Žižková, předsedkyně poroty a obalová expertka.

 

„Jako zástupce společnosti, která zajišťuje Systém třídění a recyklace obalových odpadů vítám, že se přihlašovatelé postupně zbavují greenwashingových proklamací a přinášejí nová řešení ecodesignu obalů, která umožňují dotřídění odpadů z obalů a recyklaci v praxi, ne jen tzv. na papíře. Velkou radost mám z inovací, které přináší úspory vstupních surovin, spotřeby energií a vody a tím minimalizují dopad obalu na životní prostředí. Na druhou stranu mě mrzí, že bohužel stále trvá „boj proti plastům“ i v aplikacích, kde mají plasty své opodstatnění a zajišťují zachování všech funkcí obalu, zejména ochrany produktu. Ráda bych v této souvislosti připomněla, že při snaze o co největší udržitelnost obalu nesmíme zapomínat na jeho základní funkce: ochranu výrobku, snadnou manipulaci – komfort při používání obalu, přepravu, prodej – marketingový nástroj. A v neposlední řadě na jeho technickou proveditelnost i na množství informací, které na něm musí být uvedeny. Na druhé pomyslné misce vah je minimalizace dopadu na naše životní prostředí.“ říká k letošním soutěžícím Hana Hradecká, manažerka komunikačních projektů Eko-kom. 

 

„S nesmírným potěšením a hrdostí mohu oznámit, že jsme včera s radostí vyhlásili vítěze a oceněné v aktuálním, už 30. ročníku soutěže "Obal roku". Chtěla bych upřímně pogratulovat všem účastníkům, kteří ukázali nejen vysokou úroveň kreativity a inovace, ale také odvahu postavit své nápady vedle těch konkurenčních. Je povzbudivé sledovat, jak každým rokem narůstá počet přihlašovatelů, což je pro mě jasným indikátorem, že český designový sektor je na vzestupu a má co nabídnout světu.

Je mi ctí být součástí této výjimečné události a těším se na to, co nám další ročníky přinesou. Jsem přesvědčena, že talent a inovace, které každoročně vidíme, nás posouvají jako průmysl, ale také jako společnost, vpřed. Děkuji všem za váš přínos a těším se na další úžasná díla v příštích letech.“ říká k letošnímu ročníku Iva Werbynská, koordinátorka soutěže. 

 

Představení oceněných

Oceněna byla následující obalová řešení, technická řešení, etikety a grafiky:

- Dárkové víno od společnosti DS Smith Packaging v kategorii Dárkové obaly;
- Drinkito od společnosti Smurfit Kappa v kategorii E-commerce;
- Litomyšlská škatulka od společnosti H.R.G. v kategorii Dárkové obaly;
- Etikety na ovocné a bylinné destiláty Dlabka Distillery od společnosti ETIFLEX v kategorii Etikety;
- Balení pro rentgenové kamery od společnosti První obalová v kategorii Elektronika a spotřebiče;
- Etikety na ovocné destiláty Rýdzi od společnosti ETIFLEX v kategorii Etikety;
- Vario Frame - není ohrádka jako ohrádka od společnosti BOXMAKER v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Durango boxy pro T-mobile od společnosti THIMM v kategorii Marketing;
- Brit Care Cat Interaktivní box pro kočky od společnosti Logik v kategorii Marketing;
- Christopherus Vegetarian Display od společnosti Logik v kategorii POP & POS displeje;
- Stará žitná myslivecká v novém od společnosti Thimm v kategorii Nápoje;
- Samolepicí etiketa šetrná k životnímu prostředí od společnosti Colognia Press v kategorii Procesy a technologie;
- Samolepicí etiketa s unikátním designem kombinující odlišné tiskové techniky od společnosti od Colognia Press v kategorii Pivní Design Touch – etiketa;
- Když zavoní Romadur od společnosti Thimm v kategorii Ostatní;
- Samolepicí etikety pro RTD míchané nápoje od společnostiOTK printing & packaging v kategorii Nápoje;
- Vícevrstvý bariérový obal na balení kávy od společnosti Pebal v kategorii Procesy a technologie;
- Flow pack balení masa od společnosti Maso uzeniny Polička v kategorii Potraviny;
- Redesign obalu Pierot od společnosti greiner packaging slušovice v kategorii Potraviny;
- Kolekce papírových tašek pro farmáře od společnosti Skalkov Holding v kategorii Potraviny;
- Mana Tower od společnosti DS Smith Packaging v kategorii POP & POS displeje;
- Cognac Godet / exkluzivně pro rappera Smack 1 od společnosti Ultra Premium Brands - Central Europe v kategorii Dárkové obaly;
- KITKAT INFLU BOX od společnosti Authentica v kategorii Marketing;
- Medovník od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Obal stropního panelu od společnosti DS Smith Packaging v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Obalové řešení PEG P.ACK od společnosti VAN DE VELDE PACKAGING Unipap v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové;
- Remoska Quantaod společnosti Smurfit Kappa v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Obalové řešení ADAPT od společnosti VAN DE VELDE PACKAGING Unipap v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Hrebeň riadenia od společnosti Tri-Wall Slovakia v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Smartííí mriežka? od společnosti Smurfit Kappa v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Káva Etneco od společnosti Caffeteria v kategorii Design & grafika;
- Univerzální přepravní box s fixacemi pro různé druhy motorů od společnosti Servisbal Obaly v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- Papírová vázací páska  od společnosti ANTALIS v kategorii Automotive/přepravní a průmyslové obaly;
- PE bariérový laminát od společnosti Chemosvit Folie v kategorii Potraviny;
- Přepravní obal pro plechovky (SIX-PACK) od společnosti RB Trading Europe v kategorii Procesy a technologie.

 

Speciální ocenění, Cenu sympatie získal obal Burrito Fosil od designérky Jany Hradílkové.  

 

Všechny oceněné najdete ZDE.

 

Celou porotu, která ve dnech 29. – 31. srpna 2023 hodnotila přihlášené obaly v Konferenčním centru Green Point, tvoří odborníci z různých odvětví:

-       Hana Hradecká, manažerka komunikačních projektů společnosti EKO-KOM, 

-       Jitka Sosnovcová ze Státního zdravotního ústavu, 

-       David Marouš, obchodní ředitel společnosti Cordstrap, 

-       Jiří Hejduk z Univerzity Pardubice,

-       Michal Sebíň, ředitel Natur-pack

-       Martin Dulava, spoluzakladatel Line Art group, 

-       Zuzana Pašková, ředitelka oddělení klientů Envi-pak

-       Václav Mlynář, jednatel společnosti PANFLEX, 

-       Eva Skopková, jednatelka časopisu Packaging, 

-       Stanislav Břeň, šéfredaktor časopisu Svět balení a Systémy Logistiky, 

-       Jakub Cihlář, manažer GS1 BarCodes ze společnosti GS1 Czech Republic, 

-       Filip Hubička, šéfredaktor časopisu Logistika.

-       Jana Žižková, předsedkyně a uznávaná obalová expertka. 

 

 

After-Judging Coctail Party
Po skončení třetího dne hodnocení se konala již tradiční After-Judging Coctail Party, kde na účastníky čekalo kromě neformálního vyhlášení oceněných obalů také grilování. Během party si mohli účastníci prohlédnout všechny přihlášené obaly a tipovat své vítěze. V jejím rámci se konalo vyhlášení oceněných. Nejprve účastníky přivítala jednatelka Obalového institutu SYBA, koordinátorka soutěže, Iva Werbynská. Ta vyjádřila své díky přihlášeným, že i v této době pracovali na inovacích a přinesli tak nové myšlenky a nápady. Následovalo poděkování porotě za jejich tvrdou a zodpovědnou práci a všem, kteří se podílí na obalových inovacích.

Poté měla krátké vystoupení Jana Žižková, předsedkyně poroty, která také vyjádřila svou radost: „Mám velkou radost, že obaloví profíci svůj vývoj nezastavují a naopak se stále dívají kupředu. Letos bude pro mne extrémně obtížné vybrat své favority, kterým udělím Cenu předsedkyně poroty a to zlatou, stříbrnou a bronzovou. Je skvělé vidět, že i v této složité době jsou obalové inovace stále tak časté a že i v ní obalařina postupuje mílovými kroky a co jsme si neuměli před pár lety představit, je dnes již normou.“

Poté předstoupila před auditorium Hanka Hradecká, která jakožto zástupce autorizované obalové společnosti EKO-KOM, generálního partnera soutěže, která vyjádřila upřímnou radost nad snižování míry greenwashingu. 

 

Obal roku je jediná certifikovaná obalová soutěž určená pro české i zahraniční firmy, které podporující inovace v obalovém průmyslu. Cílem soutěže je vyzdvihnout a následně propagovat nejlepší myšlenky, inovace a technologie v oblasti balení, které se na trhu objevují. Celá soutěž vyvrcholí slavnostním předáním ocenění na galavečeru Obalu roku a výhercům otevírá dveře do světové soutěže WorldStar Award, kde se utkají nejlepší obaly z celého světa.

 

Nadcházející, již 31. ročník, startuje v březnu 2024