Základní myšlenka start-upu Wir.Kiste.Kreis je založena na několikanásobném použití přepravního obalu namísto jeho recyklace. Z ekologického hlediska je to nejlepší způsob, jak snížit náklady na materiál a energie na minimum.
Není žádnou novinkou, že internetový obchod zažívá boom – a s ním i objem obalového materiálu. Obaly nyní tvoří téměř polovinu německé spotřeby papíru. Spotřeba energie a vody a také emise oxidu uhličitého při výrobě obalů jsou však také značné. Spotřebitel je vždy před odběrem postaven před otázku: Co pak s lepenkovou krabicí? Dá se jen zrecyklovat, nebo jí můžeme dát další život?
„Naléhavě potřebujeme udržitelné obalové řešení pro kartonové obaly,“ vysvětluje Rudolf Siegle, jeden ze zakladatelů start-upu. „Wir.Kiste.Kreis je společnost, která nabízí udržitelnější a levnější alternativu k dnešním jednorázovým obalům v online maloobchodě.
Obal musí být pro uživatele atraktivní i při vícenásobném použití
Koncept Wir.Kiste.Kreis se skládá ze dvou komponentů, které se funkčně doplňují, tak aby si zachovaly nejen užitné vlastnosti, ale ani neztratily atraktivitu obalu při více použitích. Na jedné straně je krabice z lepenky, která je k dispozici v různých velikostech. Druhou složkou je odpovídající „banderole“ s funkčními vlastnostmi, který byl speciálně vyvinut pro potřeby Wir.Kiste.Kreis a je chráněn jako užitný vzor.
Banderole uzavírá krabici, nese potřebné informace, jako je přepravní štítek a nabízí i prostor pro individuální branding. Může být také použita podruhé pro vrácení a může být odstraněna bez zanechání zbytků. Takto využitý obal již ve druhém cyklu svého použití snižuje spotřebu energie a tím i emise oxidu uhličitého z obalu o 25 %. Při třetím, čtvrtém a pátém cyklu hodnota klesne celkem o 60%.
Každý obchod se může stát „místem návratu“
První zúčastnění odesílatelé jsou ochotni zorganizovat vrácení přepravek ve vlastních obchodech. Prostor potřebný k tomu je malý a je menší než jeden metr čtvereční. Krabice se shromažďují v přepravních kontejnerech, které lze doobjednat prostřednictvím aplikace. V zásadě je ale vrácení tak snadné, že může proběhnout kdekoli, tedy v každém obchodním centru nebo balíkovně a je vhodné i pro firmy. Když prázdné, složené krabice dorazí na sběrné místo, je nejprve naskenován růžový čárový kód na přepravce. Sběrné místo se skenováním rozhodne, zda chce přepravku samo použít, shromáždit do přepravního kontejneru nebo zlikvidovat. Přepravky, které jsou shromažďovány v přepravních kontejnerech, jsou vráceny do cyklu a znovu použity. Motivací obchodů ke sběru je stát se udržitelným obchodem a zároveň snížit náklady na balení.
Motivace je důležitá
Aby byli spotřebitelé motivováni k vrácení krabic, existuje možnost zapojit se do motivačního systému. "Každý návrat je překvapením," říká Siegle a popisuje účast v motivačním systému.
Vše, co potřebujete k účasti, je zákaznická aplikace Wir.Kiste:Kreis, kterou mohou spotřebitelé použít k naskenování růžového čárového kódu a poté odnést krabici na sběrné místo. Jako pobídku mají možnost vyhrát poukazy od zúčastněných online prodejců a také další ceny.