K velmi důležitým cenám patří v rámci soutěže Obal roku, Cena Udržitelnosti. Vybírat kandidáty na tuto Cenu je čím dál tím těžší, neboť většina přihlašovatelů patří mezi společensky zodpovědné firmy a jak podstatou svých konstrukcí i výběrem materiálu, tak i výrobou se snaží nejenom o co nejekonomičtější řešení, ale i co nejvíce šetrné k životnímu prostředí. Letošní cenu Udržitelnosti získala právem společnost TESCO STORES ČR.

 

Díky uplatnění strategie 4R (remove, reduce, reuse, recycle), používá TESCO STORES ČR pro své Crunchy potato snack místo kombidozy velmi udržitelný monomateriálový tubus na papírové bázi. Lepenka na výrobu tubusu je FSC certifikována. Více o tomto velmi sympatickém obalu je na stránkách Obalu roku. Proč byl tento exponát vybrán do soutěže OR a co pro společnost Tesco cena OR znamená, jsme se ptali Jaroslava Vodáčka, CE Lead Packaging Manager.

 

Proč jste se jako firma rozhodli přihlásit tento exponát (jaký byl důvod) / co jste očekávali od úspěchu v soutěži OR?

JV: Přihlásili jsme se do soutěže, protože jsme obal na našem výrobku změnili na lépe recyklovatelný. Máme strategii, že chceme přicházet s čím dál lépe recyklovatelnými obaly a přišlo nám dobré o této naši strategii informovat odborníky a širší veřejnost. Tento obal jsme spolu s naším dodavatelem upravili tak aby se nerecyklovatelná část podstatně zmenšila a my jsme uváděli na trh lépe recyklovatelné obaly. Je to součást naší obalový strategie, kde se snažíme eliminovat nerecyklovatelné a těžko recyklovatelné obalové materiály a mít do roku 2025 všechny obaly Tesco značky recyklovatelné nebo opakovaně použitelné. Velmi nás potěšilo ocenění, protože to dokazuje, že jdeme správným směrem a plníme naše závazky, přinášíme pro zákazníky lépe recyklovatelné obaly a naše aktivita přispívá k ochraně přírody.

 

Jak probíhala práce na vývoji vítězného obalového řešení – zadání, komunikace se zadavatelem, řešené problémy, alternativy atd.

JV: Úzce jsme komunikovali s našim dodavatelem stejně jako s jeho dodavatelem obalového materiálu, abychom přišli na co nejlepší řešení obalů na brambůrky. Jelikož jsme v souladu s naší strategií chtěli upustit od běžně dostupných tubusů na brambůrky, které jsou kombinací papíru, hliníku a plastu, přišli jsme na toto řešení. Tělo tubusu, spodek stejně jako otvírání tvoří FSC certifikovaná lepenka a brambůrky jsou balené v PP vaničce a metalizovaném sáčku. Tím jsme podstatně snížili podíl nerecyklovatelného obsahu v obale.

 

Co pro vás znamená ocenění OBAL ROKU? Jedná se o vaše první ocenění OR, příp. bylo již v min. za nějaké vaše řešení firmě toto ocenění uděleno? Uvažujete se zúčastnit soutěže OR i v příštím roce či v blízké budoucnosti?

JV: Toto ocenění pro nás hodně znamená, protože to potvrzuje, že naše úsilí přinášet na trh jen udržitelné a recyklovatelné obaly, je správné. Toto je naše 3 ocenění.

Minulý rok jsme získali ocenění obalu roku za naše Eco čistící tampóny, kde jsme klasickou bavlněnou šňůrku změnili za šňůrku z LDPE a tím jsme sjednotili celý obal na jediný materiál. Navíc jsme ztenčili fólii.

Tento rok jsme přihlásili několik obalů a etiketa pro víno Finest Ryzlink Rýnský získala ocenění za design. Vážíme si všech získaných ocenění v rámci soutěž OR a rádi se zúčastníme i v příštím roce.

 

Myslíte si, že ocenění OR vám pomáhá ať již z hlediska dlouhodobého či krátkodobého marketingu – jak? Cítíte značku OBAL ROKU jako vyjádření kvality, inovace? Jaký je vztah vašich zákazníků k ocenění OBAL ROKU?

JV: Ocenění Obalu roku je určitě dobrá značka. Ale primární v našem businessu je produkt. Úspěchy v soutěži OR jsou určeny spíše pro odbornou veřejnosti a osoby, které se zajímají o obor. U vítězného obalu pro design za etiketu pro Tesco Finest víno jsme se rozhodli komunikovat tento úspěch zákazníkům. Na rozdíl od Ceny udržitelnosti je vysvětlení mnohem snazší směrem k zákazníkům, než u recyklovatelnosti a udržitelnosti.

 

Uvažovali jste o přihlášce na světový WorldStar for Packaging?

JV: O účasti na World Star neuvažujeme. Jako obchodní řetězec obchodující na třech trzích ve střední Evropě, kde jsou oceněné výrobky předávané, v tom nevidíme přidanou hodnotu pro naše zákazníky tady v České republice, na Slovensku a Maďarsku. Nejsme výrobce obalu. Jsme uživatel, kterému výrobce vyrobil obal na míru v souladu s jeho obalovou strategií.