Stejně jako všechna průmyslová odvětví, i produkční tisk se musí přizpůsobit dnešnímu stylu práce souběžně s důrazem na životní prostředí a představením nových produktů, po kterých je na trhu poptávka. Jaké novinky můžete očekávat v letošním roce?

 

Podle studie společnosti Quocirca COVID-19 Business Impact Survey z roku 2021 vidí více než 80 % průmyslových hráčů pandemii jako příležitost k inovacím ve své organizaci a dvě třetiny respondentů očekávají, že v příštích 12 měsících dojde ke konsolidaci trhu. Mezi zákazníky pak nejvíce rezonují hodnoty jako flexibilita, ​​snížení dopadu na životní prostředí nebo snížení rizika. Tomu se přizpůsobil také komerční tisk, který své služby posunul nad rámec komodity tisku.

 

Efekty i doplňkové služby tisku

Změny se v posledních měsících urychlily a jen tak neskončí. Vzniklo více příležitostí pro řešení web-to-print, tisk dárků, balení, vytváření ozdobného a personalizovaného tisku. Důležité je zmínit segment e-commerce, který zažil boom během samotných lockdownů, ale i po nich. Společnosti se snahou odlišit se mohou být skvělými partnery tiskáren, které mají odborné znalosti pro poradenství, vytváření různých návrhů a vizí samotných podniků, a dokonce i pro online marketing. Segment digitálních obalů se stane lídrem trhu s jedinečnými materiály a my nabízíme pomoc zákazníkům využít sílu nových barev a technologií.

Trendem letošního roku bude třpytivý inkoust a 3D efekt. S nabídkou roste i poptávka po technice, který vytváří jedinečný vzhled. Tento typ zvýraznění se nejčastěji používá na menu restaurací, na svatební pozvánky a dokonce i na vizitky. Další o něco složitější výrobní technika, která bude v roce 2022 patřit mezi hlavní, je laserové řezání. Lze ho použít pro přesné řezy na jakémkoli materiálu, aby se dosáhlo správné konečné velikosti. Populární je především u vytváření pohlednic nebo pozdravů z dovolených. Laserové řezání umožňuje tiskařům přesně nakreslit i ten nejjemnější design, jako jsou jemné listy, a vytvořit jedinečný texturovaný efekt. Pro ještě lepší dojem ho lze kombinovat se zlatou nebo barevnou fólií. Je také nepravděpodobné, že bychom se v dohledné době dočkali konce sociálního distancování. I zde však existují příležitosti pro tisk. „Všichni jsme si již zvykli na využívání doprovodné grafiky, proto nastal čas, aby byla i nezapomenutelná. S tím, jak se marketingové kampaně posouvají a vyvíjejí, bude potřeba nová grafika, aby interiéry zůstaly svěží. To, co začalo jako dodržování předpisů, se stane novou hranicí pro propagační aktivity. A proč se u toho zastavovat,“ říká Peter Halmo, generální ředitel společnosti Xerox. Možné jsou také polepy oken, samolepky na sedadla a mnoho dalších aplikací, zejména díky tisku bílé barvy jako podkladu.

 

Šetrnější tisk

Komerční polygrafický průmysl bývá spojován s plýtváním. A přestože se ve většině případů jedná o nevyhnutelné náklady na podnikání, společnosti se stále více zaměřují na environmentální problémy, které tisk představuje. Mnoho tiskařských společností v roce 2022 zvyšuje své recyklační úsilí s cílem snížit množství odpadu, kterými jsou hlavně tekuté inkousty a tonerové kazety.

 Obalový průmysl zaznamenal drastický pokrok v technologii digitálního tisku. Kromě lepších obalů používají společnosti při tisku alternativní inkousty šetrné k životnímu prostředí. Použití šetrných tiskových technologií a technik pomůže zlepšit biologickou rozložitelnost, recyklaci a využití udržitelných surovin.

 

Udržitelné balení

Vysoká je i poptávka po ekologických produktech. Jednou z metod, kterou mnoho společností používá k ochraně životního prostředí, je udržitelné balení. To potvrzuje také Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. „V současné době jsou trendem zejména recyklovatelné a znovu použitelné obaly a obaly na míru, které se přesně přizpůsobí velikosti zboží. Firmám se vyplácí investice do obalových strojů, které umožňují výrobu obalů na míru. Snižují tak spotřebu obalového materiálu, kompaktní stroje na výrobu výplně pak usnadňují a urychlují proces balení bez plýtvání použitým materiálem. Obalový průmysl zaznamenal drastický pokrok v technologii digitálního tisku.

 

Technologie změny

Tisk zdaleka není věcí minulosti, naopak prožívá oživení. Jeden z nejnovějších, rostoucích a rychle se vyvíjejících oblastí na trhu je 3D tisk, který hraje klíčovou roli v různých průmyslových odvětvích. Již dnes je díky němu možné vytvořit předměty z různých materiálů včetně plastové pryskyřice. „V oblasti tekutých kovů jsme vytvořili technologii, díky které můžeme tisknout vysoce kvalitní výrobní díly. Ty jsou nejen pevnější, ale i levnější ve srovnání s díly vyrobenými z kovových prášků, do kterých průmysl obvykle investuje. Celkově je naše technologie rychlejší a zachovává integritu a hustotu materiálů, které používáme. Naším cílem je výroba na vyžádání, tzv. on-demand. Platíte za to, co spotřebujete, a ve chvíli, kdy to spotřebujete. Věříme, že se celý svět výroby přesune do on-demand ekonomiky a také, že v Xeroxu budeme v čele a v centru dění 3D tisku. A to je vzrušující,“ popisuje Peter Halmo. Pravděpodobně se dočkáme budoucnosti, kdy bude používání 3D tiskáren rozšířenější a dostupnější..

Také oblasti inkoustového tisku se nevyhýbají nejnovější technologie. Příkladem je fotonický tisk a vodivé inkousty. Ty jsou využívány k vývoji neviditelných fotonických tiskových technik, které mohou sloužit jako ochrana proti padělání nebo pro vodoznaky dokumentů. Vodivé inkousty mohou změnit způsob, jak je tisk používán ke komunikaci.