-  Hlavním trendem jsou varianty nápojů bez cukru nebo s náhražkami cukru

-  Klasické alkoholové receptury ve verzi NOLO nabízejí růstový potenciál

-  Flexibilní procesní a systémová technologie jsou klíčem k vysoce kvalitním a trvanlivým nápojům

 

Zdravé přísady jsou dobré pro pohodu a pro životní prostředí – tak by se dal načrtnout stav mysli spotřebitelů v odvětví nápojů a potravin. Faktem je, že i kvůli pandemii věnují spotřebitelé více pozornosti zdravým produktům a mění své spotřebitelské návyky ve prospěch nových produktů „free-of“ a „clean-label“. Otázka osobní pohody se stává stále více problémem každodenního života. Těmto změnám přání spotřebitelů čelí i nápojový a tekutý potravinářský průmysl, který se od 12. do 16. září schází na předním světovém veletrhu drinktec v Mnichově.

 

Žádný nebo méně cukru...

Spotřebitelé chtějí produkty s méně cukrem: Výrobci nápojů a tekutých potravin dodali (podle společnosti Mintel, která se zabývá průzkumem trhu), za posledních pět let následujícím zemím  nápoje se sníženým obsahem cukru nebo bez cukru: na trh Velká Británie (15 procent), která je těsně následovaná Německem (13 procent) a Francií (10 procent). . „Francie a Německo patří mezi prvních pět evropských zemí s největším počtem patentů souvisejících se snížením cukru, přičemž každá z nich představuje pět procent udělených globálních patentů,“ vysvětluje Neha Srivastava, patentový analytik Food & Drink společnosti Mintel. "Patenty se týkají zlepšení chuti sladidel nebo vývoje nových technik, které snižují náklady na výrobu alternativních druhů cukru."

 

...a málo nebo žádný alkohol...

Poptávka po nápojích „NOLO“ (bez alkoholu a s nízkým obsahem alkoholu) se za poslední dva roky také výrazně zvýšila. Například pro britský trh studie zaznamenala během svého výzkumu v roce 2020 nárůst spotřeby nápojů NOLO o 32,5 procenta. Gin nebo aperitivy s 0 obj. procentem alkoholu – tedy produkty, které nelze nazvat lihovinami – ukazují, že zdravotní povědomí spotřebitelů vyžaduje nové přístupy i ve světě nápojů a koktejlů. Ale výroba těchto nápojů nemusí být nutně jednodušší. Například na výrobu destilovaného nealkoholického produktu Seedlip je dána lhůta šesti týdnů na spojení směsi komplexních bylin, koření a kůry do požadované chuti.

 

...více šťávy a smoothies...

Na tomto pozadí je samozřejmé, že potenciál nabízejí také produkty na bázi šťávy. Podle statistiky budou celosvětové tržby v segmentu „Jiné šťávy, směsi šťáv a smoothies“ v roce 2022 činit přibližně 38 miliard EUR. Pro rok 2026 předpovědi očekávají objem trhu 45 miliard EUR, což odpovídá meziročnímu růstu tržeb o 4,41 procenta. Pokud jde o množství, objem trhu v roce 2026 se odhaduje na 16 miliard litrů. Za obzvláště zajímavý je považován americký trh. Pro rok 2022 se tam očekává objem tržeb pět miliard eur.

 

Impulsy a technologie pro nové produkty

Přední světový veletrh drinktec v Mnichově nabízí všem výrobcům nápojů a tekutých potravin ten správný impuls pro tvorbu nových produktů. Výrobci ingrediencí a procesní technologie udávají trendy svými inovacemi rostlinných nápojů, se sníženým obsahem cukru nebo náhražkami cukru a s funkčními rostlinnými ingrediencemi.

 

Inovativní síla tohoto odvětví je stále obrovská. Technologové na výrobu nápojů a tekutých potravin jsou jistě stále v plenkách, pokud jde o uvolnění potenciálu rostlinných produktů. V neposlední řadě z důvodu změn v dodavatelských řetězcích bude v budoucnu intenzivnější zkoušení a vývoj, hledání a nacházení alternativního složení produktů. Káva vařená za studena z USA ukazuje, co je možné: start-up Atomo vyvinul molekulární kávu pomocí reverzního inženýrství – bez jediného kávového zrna.

 

To vše a mnoho dalšího uvidíte na světovém veletrhu pro nápojový průmysl drinktec v Mnichově. Nenechte si ujít tuto příležitost a navštivte veletrh nejnovějších nápojových technologií. Téměř 1 000 vystavovatelů z 40 zemí představí svoje výrobky a technologie na ploše 100 000m2.