Období Vánoc je tradičně jednou z nejdůležitějších sezón pro e-commerce. Avšak tento rok to vypadá, že doba nákupů a sezónnost e-commerce začínají se zpožděním.
„K vánoční sezóně dojde brzy, ale celá sezónnost se dost posunula kvůli počasí a ekonomickým faktorům. Lidé si prodlužovali léto, podnikali výlety, protože do konce října, a vlastně i část listopadu bylo neobvyklé teplo. To psychologicky posouvá starosti o svátky a Vánoce trochu dál, a tím se začala posouvat celá sezónnost e-commerce,“ míní David Klímek, zakladatel obalové a fulfillmentové služby Supply.do.
Inflace vrhá stín i na e-commerce
Pěkné počasí není jediným problémem, se kterým se e-commerce musí vyrovnat. Čelíme nejhorší inflaci za posledních deset let a hovoří se o zpomalení globálního růstu. „Zpomalení ekonomiky má pochopitelně vliv i na e-commerce. Propisuje se do nákupní síly a objemy nejsou tak velké. Jsou samozřejmě ale i segmenty, pro které to neplatí, jako třeba suplementy nebo léčiva,“ popisuje situaci Klímek.
Rozsáhlé zvyšování cen napříč odvětvími vrhá stín i na e-commerce a významně ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů. Na druhé straně, svátky a Black Friday je něco, na co se nevztahují obecná pravidla nebo ekonomická situace. „Spousta e-shopů bude mít silnou sezónu, jak jsou zvyklí. Otázkou je, zda bude stejně úspěšná, jako třeba loni či předloni, protože nyní mají méně času na dosažení stejného výsledku. A pokud podobných prodejů dosáhnou, můžeme ve své podstatě mluvit o ještě úspěšnější sezóně, než byla ta loni,“ doplňuje Klímek.
Ochlazení pociťuje logistika i sklady
E-shopy plánovaly jak finance, tak zásoby ještě v dobách největšího růstu e-commerce. Nepředvídaný vzestup poptávky v letech 2021–2022 je vedl k tomu, že se v očekávání trvalého růstu zásobily zbožím. Současná situace ale neodráží dřívější konjunkturu a v důsledku toho se některé společnosti potýkají s nadměrnými zásobami ve skladech. Tento přebytek nejenže zatěžuje jejich rozpočty, ale má také dopad na logistické a fulfillmentové služby. „Máme informace od dopravců, že letos opravdu určité ochlazení pociťují. Opět to ale nelze zobecňovat. U nás například letos došlo v rámci skladování k nárůstu zhruba o 46 % a u tržeb v dopravě o 50 %,“ prozrazuje Klímek ze Supply.do s tím, že u nich je to ovlivněno především růstem firmy.
I když se zdá, že letošní vánoční e-commerce bude mít jiný průběh než obvykle, společnosti a e-shopy, které jsou schopny rychle reagovat na nové výzvy, budou stále mít šanci uspět. Vánoční nákupy jsou nadále důležitým obdobím pro e-commerce, ale jak říká David Klímek, „nakopnutí“ tohoto období může mít letos jiný harmonogram.