Podle výsledků průzkumu společnosti RAJA v oblasti elektronických obchodů patří mezi největší priority vedle ekologie a bezpečnosti také optimalizace nákladů na dopravu. Průzkum mezi obchodníky v oblasti e-commerce provedený společností RAJA[1] ukázal, že 20 % z nich staví na první místo svých priorit redukci cen za dopravu.
Snižování nákladů spojené s balením a přepravou zboží, by rozhodně nemělo být na úkor kvality použitých materiálů. V tomto případě by se mohlo zvýšit riziko poškození zboží, které souvisí s další řadou nákladů a ztrátou zákazníků. Balení lze efektivně optimalizovat jiným způsobem, než vstupovat do rizika použití levnějšího obalového materiálu. Mezi faktory, ovlivňující cenu za dopravu patří:
výška a hmotnost produktu
konstrukce balení
obalový materiál
objemová hmotnost, neboli prostor, který produkt při transportu zabírá.
Jak zjistit optimální objemovou hmotnost?
Rozhodujícím faktorem je také tzv. přepravní hustota balíků, tu můžeme chápat jako hmotnost na kubický metr. „Přeprava 20 kilogramů peří tak může být dražší než přeprava 20 kilogramů železa,” vysvětluje Gabriela Fabiánová. „Vhodně zvolený obal tak, aby se vešel na paletu nebo do nákladního vozidla může snížit náklady až o 10 %,” dodává.
Jedním z největších současných trendů v logistice je snižování hustoty balení zásilek a firmy, které nebalí své produkty efektivně za to doslova platí – podle takzvané objemové hmotnosti přepravní ceny dnes určuje většina mezinárodních přepravních společností, jako je UPS, TNT, DPD nebo Der Kurier. Při mezinárodní přepravě s objemovou hmotností počítá také PPL, Česká pošta ji pak využívá při nadměrných zásilkách nad 850 kg.
Objemová hmotnosti se počítá podle rozměrů balíku: šířka x délka x výška / 5000. Výsledek udává objemovou hmotnost, která se porovnává s reálnou hmotností balíku. Tu vyšší dopravci účtují. Optimální objemová hmotnost je proto taková, co se nejvíce blíží hmotnosti reálné.
Díky jednoduchému výpočtu můžete zjistit, kolik můžete ušetřit díky optimalizaci rozměrů. Namísto strategie jednoho obalu pro všechno, se proto vyplatí vyzkoušet individuální balení šité na míru přepravovaných produktů. Pokud je sortiment opravdu rozmanitý, ideální řešením pro online prodejce představuje použití kartonů s nastavitelnou výškou (teleskopické kartony), které se velikosti obsahu snadno přizpůsobí.
„Díky optimalizaci obalů je možné z dlouhodobého hlediska ušetřit po všech stránkách. Studie ale naznačují, že mnoho balíků obsahuje až 40 % prázdného prostoru v krabicích, který je potřeba něčím vyplnit. Špatně zvolená velikost krabice tak nestojí jen peníze, ale zatěžují i životní prostředí – zabírají více místa v dopravních prostředcích a spotřebovává se zbytečně moc materiálu. S objemovou hmotností se proto vyplatí počítat i v případě, kdy si přepravní společnost za větší rozměry nic neúčtuje,” doplňuje Gabriela Fabianová.
Na balení šetřete chytře
Podle údajů společnosti RAJA, představují materiálové náklady představují v průměru 60 % až 80 % z celkových nákladů na obal. Cena materiálu závisí od různých parametrů, jako například druh, kvalita nebo samotný výrobce obalu. Roli hraje také rozdílná konstrukce stejného objemu někdy potřebuje odlišné množství materiálu. Při některých typech materiálů dokáže „výměna“ výšky a šířky balení ušetřit 20% použitého materiálu.
Jak optimalizovat balení?
Respektovat hmotnostní limit zásilky nad 70 kilogramů.
Zásilka by neměla být delší než 270 centimetrů (108 palců).
Rozměry délky a obvodu by neměly přesáhnout limit přepravní společnosti, který by znamenal dodateční poplatky za nadměrný náklad.
Ideální je obdélníkový tvar balení, který bude možné postavit tak, aby byly na sobě alespoň čtyři balíky.
[1] Průzkumu se účastnilo 200 respondentů, z toho 150 se pohybovalo pouze v oblasti e-commerce.