Doba se posouvá dopředu a s ní přichází stále nové inovace, které usnadňují lidem práci. Tyto inovace se nevyhýbají ani obalovému průmyslu a e-commerce, jednou z nich jsou inteligentní obaly. Ty jsou vhodné zejména pro ty, kteří chtějí optimalizovat nejen náklady na dopravu, dobu balení a skladovací prostor, ale také životní prostředí. O své zkušenosti se s námi dnes podělila společnost RAJA.
„Mnoho internetových obchodů bohužel stále nepřizpůsobuje své obaly svému obsahu. Výsledkem je, že balí malé předměty do velkých krabic a musí tak používat spoustu výplně, aby zásilku adekvátně chránily před poškozením,” říká generální ředitelka společnosti RAJA Gabriela Fabiánová. „Tento přístup bohužel zatěžuje životní prostředí a prodejcům se nevyplatí ani po ekonomické stránce. Trendem je snižovat množství použitých materiálů na minimum, a především volit ekologické obaly,” dodává.
Jak zvolit vhodný obal?
Zbytečnému plýtvání materiály je možné zabránit hlavně volbou vhodných velikostí obalů Velké krabice se možná mohou zdát jako nejlepší a nejlevnější volba – vejde se do nich všechno a není nutné řešit žádné rozměry, studie ale ukázaly, že mnoho balíků obsahuje až 40 % prázdného prostoru v krabicích, který je potřeba něčím vyplnit. Kvůli nesprávně zvolené velikosti krabic je potřeba využít více výplňového materiálu a také fixace, aby se zboží během přepravy neznehodnotilo.
„Velké krabice ale mají i své výhody, ty spočívají hlavně v jejich nosnosti a odolnosti. Jsou vhodné například k dlouhodobému skladování a přepravě objemných, těžkých a také křehkých produktů,” vysvětluje Fabiánová. „Krabice musí někdy vydržet dlouhé cesty ve špatných podmínkách. Za tímto účelem klientům nabízíme například odolné krabice z pětivrstvé lepenky. V jiných případech je ale vhodné volit spíše menší krabice, nebo obálky,” dodává.
Univerzální řešení v podobě teleskopických boxů
Prázdný prostor uvnitř krabice často znamená vyšší náklady za obalové materiály i za transport. Ideální řešením pro online prodejce je proto použití kartonů s nastavitelnou výškou (teleskopické kartony). Jedná se o univerzální balení různých velikostí a je do nich možné balit různé výrobky. Určitě se hodí v každém internetovém obchodě.
Ukazuje se, že firmy mají o krabice s nastavitelnou výškou čím dál větší zájem. „Jen v roce 2020 se jejich odbyt zvýšil o 20 % oproti roku 2019 a tento trend očekáváme i letos. V nabídce máme 36 velikostí těchto typů krabic. Některé z nich mají automatické dno což zase šetří čas při skládání krabice. Takže některé krabice mají hned dva benefity – šetření výplňového materiálu a i času. Klasických krabic máme přes 500 rozměrů, takže je z čeho vybírat,” říká Gabriela Fabiánová.
To potvrzuje také Aleš Juřina z obchodu Spolek milců čaje. „Upřednostňujeme osobní kontakt se zákazníky, kdy můžeme recyklovat obalový materiál, ve kterém nám čaje přicházejí. E-shop se ale stal našim nutným doplňkem, a právě krabice s nastavitelným dnem nám zjednodušují život při přípravě zásilek,” popisuje své zkušenosti Aleš Juřina. „Pošta si navíc nedávno začala účtovat dopravné podle délky nejdelší strany. V této chvíli nastala výhoda obalů od společnosti RAJA, kde si můžeme vybrat optimální rozměr balení. Myslím, že díky vhodnému obalu můžeme ušetřit kolem 10–15 % přepravních nákladů,” dodává.
Šetří čas i peníze
„Díky krabicím s nastavitelnou výškou je možné dokonale sladit obal s obsahem a jejich použití je velmi jednoduché. Jejich skládání připomíná dětskou hru – stačí je stisknout po stranách a poté se spodní část vyklopí,” popisuje s úsměvem Gabriela Fabiánová. Díky drážkám po stranách se po naříznutí snadno upraví výška krabice přesně podle potřeby konkrétní zásilky.
Díky tomuto tipu balení je práce ve skladu mnohem efektivnější a rychlejší – zaměstnanci neztrácí čas hledáním vhodné krabice, šetří místo ve skladu nutné na uchování obalových materiálů a především náklady na dopravu jsou omezeny na nutné minimum. Tento způsob balení je navíc šetrný k životnímu prostředí, krabice jsou až ze 70 % z recyklovaného materiálu, který je znovu recyklovatelný.