Podle této zprávy téměř polovina spotřebitelů nakoupila v posledním roce prostřednictvím e-obchodu. Čtvrtina nakupujících nakupuje online alespoň jednou týdně, a to navzdory tomu, že četnost nakupování klesá kvůli tomu, že se zákazníci vrací zpět do kamenného obchodu nebo snižují útratu. Móda je stále číslo jedna pro online nákupy, ale mileniálové s největší pravděpodobností nakupují napříč všemi sektory obchodovaných produktů.

 

Mondi v 2. březnovém týdnu oznámila výsledky své páté výroční zprávy o eCommerce, která podrobně popisuje celkové trendy, analýzy a postoje zákazníků týkající se eCommerce a toho, jak balení ovlivňuje celou jejich nákupní chování.

Tento každoroční online průzkum byl proveden během posledního čtvrtletí roku 2023 a zahrnuje názory 6 000 spotřebitelů. Studie a výsledná zpráva jsou založeny na přání poskytovat značkám elektronického obchodu klíčové informace o tom, jak nejlépe uspokojit potřeby spotřebitelů. Tato nejnovější zpráva zahrnuje především výsledky specifické pro Českou republiku, Francii, Německo, Polsko, Švédsko a Turecko.

 

U mladých vede móda

Uvádí se, že téměř polovina (44 %) spotřebitelů nakoupila v posledních 12 měsících prostřednictvím internetového obchodu, přičemž většinu nákupů generuje platforma Facebook a Instagram,TikTok spotřebitelé uvádí z 20 %. Tento trend je obzvláště silný mezi generacemi Milenialů a Gen Z, kteří utrácejí převážně za módu. Mladší skupina utratila většinu svých peněz za módní produkty (přibližně 60 %). Za kosmetiku, péči o tělo, produkty pro sport a volný čas, technologie a domácí potřeby dohromady zbylých 30–40 %.

 

Pokles celkové frekvence online nakupování

Navzdory poklesu frekvence nakupování kvůli ekonomickým omezením si 38 % spotřebitelů zachovává své online nákupní zvyky, obvykle však na internetu tato skupina hledá lepší ceny. Frekvence nakupování online v roce 2023 obecně trochu poklesla. Pravděpodobně to bude způsobeno tím, že se nakupující vrací do kamenných obchodů, protože nákupní chování se vrátilo více k předpandemickému standardu, a také možná, že nakupující omezují své online utrácet, protože se museli vyrovnat i se zvýšenými životními náklady. Stále ale pravidelně nakupují online, přičemž čtvrtina tak činí alespoň jednou týdně. Gen X je ve srovnání s jinými generacemi nejšetrnější z hlediska nákladů.

 

Kvalita obalu a recyklovatelnost jsou faktory při rozhodování o nákupu

Zákazníci upřednostňují kvalitu obalů a šetrnost k životnímu prostředí, přičemž 88 % oceňuje ochranné obaly a podstatná část považuje za důležitou recyklovatelnost. Existují regionální rozdíly, přičemž turečtí spotřebitelé vykazují vysokou poptávku po opakovaně uzavíratelných obalech. Růst trhů s opětovným obchodováním naznačuje, že spotřebitelé preferují opakovaně použitelné obaly, což znamená, že maloobchodníci v oblasti elektronického obchodu musí zvážit chování po nákupu a přizpůsobit se požadavkům na udržitelnost v oběhovém hospodářství. Tradičně bylo dosud zavedeno vrácení zboží zdarma, protože to podporuje další nákupy. Vzhledem k rostoucím nákladům a souvisejícím problémům s udržitelností 39 % respondentů průzkumu říká, že nechtějí platit za návratnost, přičemž většina mileniálů a generace Z souhlasí s tím, že tyto náklady ponesou.

 

Zážitek z rozbalování a důraz na udržitelnost

Mileniálové a Gen Z nejvíce hodnotí důležitost balení pro zážitek z rozbalování (66 % Gen Z a 65 % Mileniálů jej hodnotí jako důležité nebo velmi důležité, ve srovnání s pouze 46 % respondent generace Boomers). Negativní zkušenost s rozbalování m odrazuje od opětovného nákupu (47%). 45 % respondent uvedlo, že by znovu nekupovali od značky, jejíž obal je náročný na recyklaci.

Celkově je kladen velký důraz na udržitelnost a balení šetrné k životnímu prostředí, aniž by byla ohrožena kvalita papíru, ochranné schopnosti nebo celkový zážitek z rozbalování. Zpráva naznačuje, že téměř 60 % spotřebitelů očekává v blízké budoucnosti kompostovatelné nebo recyklovatelné obaly.

 

Více informací o této zprávě naleznete v ANJ zde.