Přestože hlavní úlohou obalu je stále to, aby se zboží bezpečně dostalo k zákazníkovi, době, kdy stačilo zboží zabalit do starých novin a kartonu, odzvonilo. Obal se totiž čím dál častěji stává součástí brandu, nehledě na to, zda se jedná přímo o výrobce nebo e-shop.
„Studie společnosti Dotcom Distribution ukázala, že 40 % zákazníků pravděpodobněji nakoupí na e-shopu, který své produkty balí do dárkových, nebo prémiových obalů. A není se čemu divit – právě obal je totiž to, s čím přijde zákazník jako první do styku a výrazně zkvalitňuje celý zážitek z nákupu,” říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. „Samozřejmě záleží také na typu zboží a platí, že čím luxusnější zboží, tím větší hraje obal roli,” dodává Fabiánová.
Kvalitní obal umocní zážitek z nákupu
Balení je faktor, který by neměl být podceňován. Proč? Hlavním důvodem očekáván, které se dá přirovnat k rozbalování dárků. Nezáleží na tom, že jsme si produkt sami objednali a víme, co v krabici bude. Tento zážitek je možné umocnit díky správně zvolenému obalu. To potvrzují také výsledky zmíněné studie, která ukázala, že:
● 68 % zákazníků vnímá díky kvalitnímu obalu váš e-shop luxusněji,
● 61 % zákazníků prožívá víc vzrušení při převzetí balíku,
● 44 % zákazníků kvalitní obal potvrdí hodnotu produktu,
● 17 % zákazníků obal ujistí, že tento e-shop je pro lidi, jako jsou oni.
Atraktivní obal je proto skvělým marketingovým nástrojem, který není ani příliš nákladný. To už dávno neplatí jen pro samotné výrobce, ale také e-shopy a díky nápaditého obalu se můžete odlišit od konkurence. To potvrzuje také Gabriela Fabiánová. „Vhodně zvolený obalový materiál a design balení může výrazně podpořit prodej a vnímání e-shopu a prodávaného zboží. I to nejběžnější každodenní zboží může být díky kreativnímu obalu proměněno v unikátní produkt,” říká.
Prémiové balení by v sobě mělo kloubit tyto 3 funkce:
● Funkčnost
● Reprezentace
● Reklama
Vtiskněte do obalu svou identitu
„S přibývající konkurencí a rostoucím počtem internetových obchodů, je čím dál víc důležité vytvořit unikátní obal, který se zákazníkům jednoznačně vtiskne do paměti,” radí Gabriela Fabiánová z RAJA. „Nejjednodušší a zároveň efektivní cestou je dát obalu vaši tvář tím, že na něj natisknete vlastní logo nebo další prvky vizuální identity firmy,” dodává. Díky současné úrovni výrobních strojů je možné vyrobit jakoukoliv velikost či formu kartonového obalu a je možné ho přizpůsobit tipu nabízeného produktu.
Zmačkané noviny jsou už minulostí. I samotná výplň může ovlivnit první dojem. O ochranu a dobrý dojem se postará například hedvábný papír nebo výplňový materiál sizzlepak, který je možné barevně přizpůsobit firemní identitě. Při přepravě křehkého zboží se nebojte experimentovat například se vzduchovými polštářky, které je možné tvarovat do různých tvarů – například srdce.
Zpravidla se ukazuje, že nejlepší obalový design vychází z jednoduchého, ale originálního nápadu. Ten by měl komunikovat účel a směřování značky a zároveň do jisté míry odrážet také očekávání zákazníků, kteří se se značkou identifikují. To potvrzuje také Romana Šafránková z butiku Marmelády Šafránka: „U našeho dárkového balení jsme se rozhodli pro vlastní design krabiček, který zaujme. Vzhledem k tomu, že máme vlastní grafické oddělení, navrhli jsme si osobité krabičky, které nám v RAJA vyrobili na míru. O tom, že se nám tento krok vyplatit, svědčí pozitivní reakce spokojených zákazníků.”
I luxus může být EKO!
Do popředí se stále víc dostává důraz na ekologii, která je čím dál důležitější pro většinu zákazníků. Klíčem k úspěchu je proto často jednoduchý design ve spojení s recyklovatelnými obalovými materiály. Skvělou volbou jsou také takové obaly, které mají další využití a neputují po vybalení produktu rovnou do koše.
V neposlední řadě mějte na paměti trend tzv. „Frustration-Free Packaging“ (neboli obaly bez frustrace), který se nese v duchu snižování zbytečně velkého množství obalů a upuštění od zkoušky trpělivosti, kterou musí zákazník absolvovat pokaždé, když chce vybalit své zboží.