Spojení společnosti Servisbal Obaly ať již s Obalem roku, tak i WorldStar, funguje již řadu let.Ostatně společnost je známá i svým holistickým přístupem k jakékoli zakázce, takže není divu, že svými kvalitními obaly oslovují nejenom spokojené zákazníky, ale i „bodují“ v řadě soutěží, včetně WS.
V letošním World Star získal Servisbal hned dvě ocenění (Univerzální fixace dobíjecích zařízení, Univerzální fixace skel a skleněných dveří do chladicích zařízení), podrobnosti o obouch úspěšných obalech lze najít na stránkách SYBA – Obal roku. Jak ale dosáhnout kvalitního obalu? O tom je dnešní rozhovor s konstruktérkou Servisbal Obaly Ladou Sukovou.
Získali jste letos nejvyšší možné obalové ocenění, tedy WS… Je to vaše první ocenění na celosvětové obalové scéně? Jak vnímáte status ocenění WS, ev OR? Případně z jakých dalších typů ocenění již mohla mít vaše firma radost?
LS: V roce 2022 naše společnost získala tři Obaly roku, dva z nich přihlásila dále do Worldstar a oba tam uspěly. Pro Servisbal se celkově jedná o osmou a devátou cenu Worldstar. Obalů roku jsme získali za naši třicetiletou historii přes 20 (ale přiznáváme , že se nemůžeme dopočítat, kolik to přesně bylo).
Ocenění nám dělají velkou radost. V průběhu let se na jejich zisku podílelo více tvůrců, nejedná se tedy o práci jednoho konstruktérského esa, ale díla více konstruktérů. Těší nás, že je získávají i kolegové, kteří u nás začali pracovat hned po škole. Znamená to, že své vzdělání ze školy a zkušenosti získané v Servisbalu dokáží takto zúročit.
Trofeje Worldstar i Obaly roku pro nás neztrácejí lesk ani po jejich opětovném získání. Zakládáme si na tom, že dokážeme zákazníkům vytvářet nápaditá obalová řešení. Ocenění představují důkaz, že nemluvíme do větru. Worldstar využíváme často v prezentaci naší společnosti a pomáhá nám v byznysu hlavně s firemními zákazníky.
Pravidelně se účastníme i dalších soutěží, nejedná se však o oborové (pro obaláře), ale spíš takové, které hodnotí firmu jako celek, například její ekonomické zdraví, personalistiku, management a podobně. Nejvýznamnější, které jsme v posledních letech získali, je Czech Best Managed Companies za roky 2021 a 2022. Zařadili jsme se tak po bok nejlépe řízených firem Česka.
Zkusme začínajícím konstruktérům/designerům/technologům odtajnit jak probíhá práce na úspěšném obalu… Kdo nebo co všechno je nezbytné, aby se obal stal na trhu úspěšným?
LS: Za nejdůležitější považujeme úzkou spolupráci se zákazníkem. Před prvním návrhem obalu je důležité, nejlépe při osobní schůzce, podrobně probrat požadavky a získat co nejvíce informací. Vždy se snažíme pracovat se vzorkem baleného produktu, pak se pracuje mnohem lépe. Ptáme se, jak se bude s obalem manipulovat, kde bude skladován, kam a jak bude cestovat a pokládáme mnoho dalších otázek. Jakmile je na světě prototyp obalu, vyřízneme ho na plotru a odešleme zákazníkovi, aby se doladily detaily. Někdy se pak začíná úplně od začátku. Čím dříve poskytne zákazník zpětnou vazbu, tím snáze se předejde pozdějším komplikacím během výroby, které mohou vyjít „hodně draho“.
Konstruktér kromě zákazníka musí pochopitelně úzce spolupracovat s kolegou zodpovědným za cenovou nabídku, protože obal musí dávat smysl po ekonomické stránce. Vyrobit předimenzovaný obal je snadné, pravé obalářské umění se ukáže využitím optimálního množství materiálu.
Po schválení zákazníkem jde obal do výroby, kde se ukáže, jestli konstruktér pamatoval na technologické možnosti. Proto je vhodné výrobu konzultovat již během návrhu obalu s technologem, případně přímo s obluhou jednotlivých strojů.
Kde, ev. u koho hledají vaši kreativci, případně R&D inspiraci?
LS: Je potřeba být otevřený novým nápadům. Pak se dá najít inspirace skoro všude, třeba v supermarketu. Zajímavý prvek například z boxu na melouny lze později použít pro balení těžkých průmyslových dílů.
Ve sledování a spoluvytváření obalových trendů nám pomáhá členství v obalové asociaci Packsynergy, kde sdílíme know-how s dalšími rodinnými firmami z evropských zemí.
Jak byste 3 – 5 slovy charakterizovali vaší společnost?
LS: Tvoříme nápaditá řešení ve světě balení.
Cítíte u vás ve firmě nějaké významnější proměny trhu či změny požadavků zákazníků? Jaké?
LS: Cítíme mírné ochlazení trhu e-commerce. V době Covidu byl vítězem ten, kdo měl materiál a obaly skladem. Teď už je je opět cítit větší tlak na cenu.
A pak určitě ekologie. Pokud se velcí firemní zákazníci rozhodují mezi srovnatelnými nabídkami, pak je ohled na životní prostředí často tím rozhodujícím faktorem. Výrobce obalů, který se může prokázat věrohodnou ekologickou certifikací má bezesporu výhodu.
Zvažujete i letošní účast v soutěži Obal roku, ev. později WS?
LS: Ano, Obalu roku se chceme účastnit i letos