Je všeobecně známo, že ocenění WorldStar je pro obaláře téměř to samé, jako pro herce Oskar. A neméně známo je, že české a slovenské firmy jsou z hlediska WS ocenění velmi úspěšnými. Nejinak tomu bylo i letos. Pojďme v krátkém pátečním seriálku našeho blogu společně s vítězi nahlédnout pod pokličku tvorby úspěšného obalu.

 

Proces hodnocení WorldStar probíhal ve dvou kolech a online porota se skládala z 48 mezinárodních porotců zastupujících 44 členů WPO z celého světa. Každý z nich hodnotil každé obalové řešení celé hodiny…Vítězové WorldStar Packaging Awards 2023 jsou známi a všechny naleznete na www.worldstar.org.

Z našich nominovaných získalo ocenění 9 českých a 2 slovenská obalová řešení. A protože nejúspěšněji si zde vedl Smurfit Kappa, který přivezl do ČR hned 3 ocenění (All-In-Fix, Transformer, I like TO move it!) určitě je více než spravedlivé začít náš seriálek rozhovorem s Janem Kaprhálem, Innovation&Marketing Manager Central South-East Europe, Smurfit Kappa.

 

·         Získali jste letos nejvyšší možné obalové ocenění, tedy WS… Je to vaše první ocenění na celosvětové obalové scéně? Jak vnímáte status ocenění WS, ev OR?  Případně z jakých dalších typů ocenění již mohla mít vaše firma radost?

JK: Jelikož jsme společnost, která se zaměřuje na vývoj obalu přinášejících zákazníkům opravdovou hodnotu, oceněních získáváme po celém světě mnoho. A naši čeští a slovenští designéři se v té konkurenci rozhodně neztratí. Důkazem nechť je našich 21 worldstaru za posledních 10 let. Worldstar i OR považujeme za nejvyšší obalová oceněni, která můžeme získat.

 

·         Zkusme začínajícím konstruktérům/designerům/technologům odtajnit, jak probíhá práce na úspěšném obalu… Kdo nebo co všechno je nezbytné, aby se obal stal na trhu úspěšným?

JK: Především je nutné zaměřit se na zákazníkovy potřeby, aby obal opravdu řešil problém a zákazníkovi pomáhal. Vcítit se do jeho situace, projit si celý jeho dodavatelský řetězec a pak teprve navrhovat obal. Začít od makropohledu, koncepčně, pak jít teprve do detailu a řešit milimetry.

 

·         Kde, ev. u koho hledají vaši kreativci, případně R&D inspiraci?

JK: Naší designéři jsou součásti obchodního týmu, takže dobře znají situaci obalu, který řeší. Inspiraci jim jsou rozhovory s různými rolemi na straně zákazníka (balič, logistik, skladnik…), ale stejně tak i debaty s jejich kolegou nebo InnoBook. To je knihovna úspěšných 10.000 Smurfit Kappa obalu filtrovatelných mj. dle typu baleného produktu, segmentu trhu nebo procesu baleni. S takovou pomoci nemusí nikdy začínat s prázdným papírem.

 

·         Jak byste 3 – 5 slovy charakterizovali vaší společnost?

JK:Tvořit, chránit, pečovat.

 

·         Cítíte u vás ve firmě nějaké významnější proměny trhu či změny požadavků zákazníků? Jaké?

JK: Není překvapením, že firmy víc a víc dbají na trvalou udržitelnost. Už to nejsou výjimky, ale více než polovina poptávek našich zákazníku je v tomto duchu. Zajimaji je pojmy jako recyklovatelnost, reálná recyklovanost, míra obsahu recyklátu, biodegradabilita a uhlíková stopa. Chtějí přínosy a úspory v oblasti papírových obalů, a to vše komunikovat svým spotřebitelům. Mnohé naše Obaly roku také pomohly přesvědčit zákazníky, ze odklon od jednorázových plastu, polystyrenu či folii je i způsob jak ušetřit. A to je na trhu téma vice než aktuální.

·         Zvažujete i letošní účast v soutěži Obal roku, ev. později WS?

JK: Samozřejmě, s námi počítejte vždy 😊