Ocenění OBAL ROKU získalo letos 41 přihlášených exponátů. Obaly soutěžily celkem v 11 kategoriích a určitě si zaslouží detailní představení, vzhledem k tomu, že předávání cen již klepe na dveře, a aby zde nechyběla pověstná chvilka napětí, hlavní ceny pochopitelně známi zatím nejsou a budou odtajněny až v rámci slavnostního galavečera, který proběhne na závěr obalového kongresu OBALKO 15. října 2020 v hotelu Aquapalace v Čestlicích, připravili jsme malou předochutnávku zatím jen z hlediska jednotlivých kategorií.

 

První díl našeho miniseriálku je zaměřen na Automotiv/Přepravní/Průmyslové obaly a Procesy&Technologie. Podle oceněných exponátů v kategorii Automotiv lze usuzovat, že na současné vlně směrem vzhůru se v transportním balení „veze“ především vlnitá lepenka. Ostatně prioritizování materiálů v návaznosti na různé periody není rozhodně nic nového. Vlnité lepence, kromě toho, že má řadu výborných mechanických i fyzikálních vlastností, nahrávají i udržitelné tendence, na které je dáván v oblasti balení silný akcent.

Velký duel mezi THIMM a Smurfit Kappa

I když v této oblasti již tradičně byla řada velmi sofistikovaných řešení, ve velmi velké konkurenci se doslova vyprofiloval „boj“ mezi známými výrobci, společnostmi Smurfit Kappa a THIMM. Smurfit Kappa zvítězila v této kategorii hned se čtyřmi exponáty (Teleskopický obal,  - 3Z Zavři zas a znovu, Bezpečnost k úsporám a Ekologický obal na tektonitové umyvadlo). THIMM oslovil porotu bezchybným jednorázovým řešením Robote, vezmi si mě. Aby tuto kategorii „ovládly“ dvě firmy se historicky v soutěži OR stalo úplně poprvé. Nicméně vítězství jsou plně zasloužená a vítězům nezbývá než pogratulovat.

Technologie ve znamení digitalizace, úspor a tisku

V kategorii Procesy&Technologie dosáhly na vítězné ocenění celkem tři exponáty. Každý z nich representoval nejenom jiného přihlašovatele, ale především jinou oblast inovace. Spojovacím článkem pak byly tři hlavní trendy, které jsou u současných obalů prioritami. Novým vývojem na Přepravní paletce na čipy ukázal PLASTYKO WORD, jak lze dosáhnout úspor nejenom finančního či materiálového, ale i časového charakteru. Společnost THIMM je v současnosti jedna z mála na světě (v ČR  první a zatím jediná), která nově disponuje prvním plně produkčním laserovým výsekem Highcon na vlnitou lepenku. A je to právě digitalizace, která v době nižších, ale o to flexibilnějších zakázek s akcentem na personalizované obal, bude hrát v blízké budoucnosti jednu z hlavních rolí. Co vše lze udělat a jak lze podpořit prodej novou technologií neoslovilo pouze porotu, ale již i celou řadu prvních zákazníků. Především u spotřebitelských obalů klient žádá nejenom líbivý, ale především bezchybný potisk. Nové možnosti tisku úspěšně presentoval Mondi Bupack u obalu na limitovanou edici šumivého vína.