Ani společnost Cardbox Packaging není na mezinárodním obalovém kolbišti neznámým pojmem. A ceny WS (pochopitelně i národní cenu Obal roku) získává společnost poslední léta pravidelně. Obaly od této společnosti představují souhru technologií, moderních forem designu a udržitelnosti.
V letošním WS získal Cardbox Packaging za hravý design multipacku Míša. Vedle líbivé konstrukce z lepenky z recyklátu, multipack komunikuje i krátké vzkazy v rámci tradiční grafiky a navádí spotřebitele ke správnému třídění odpadu, tím má tak zároveň edukativní funkci. Co dělá kvalitní obal kvalitním obalem, kde se dá designově inspirovat a jak být na trhu s obaly úspěšný… To a ještě leccos navíc odtajňuje Libor Miloševský, jednatel Cardbox Packaging s.r.o.
- Získali jste letos nejvyšší možné obalové ocenění, tedy WS… Je to vaše první ocenění na celosvětové obalové scéně? Jak vnímáte status ocenění WS, ev OR? Případně z jakých dalších typů ocenění již mohla mít vaše firma radost?
LM: Pro náš zádveřický závod se jedná již o druhé ocenění WorldStar, letos za multipack Míša a minulý rok se porotě líbila naše Karlo Spoon – skládací lžička z papíru. Celý holding, jehož jsme součástí, se může navíc pyšnit mimo další WorldStar, i cenami European Excellence Award, Obal roku či Carton Austria Award, v jejich soutěžích vyhráváme již od roku 2019. Každé ceny si samozřejmě nesmírně vážíme, ale ocenění na globální úrovni je tou pomyslnou třešničkou na dortu.
- Zkusme začínajícím konstruktérům/designerům/technologům odtajnit jak probíhá práce na úspěšném obalu… Kdo nebo co všechno je nezbytné, aby se obal stal na trhu úspěšným?
LM: Obal musí být v prvé řadě funkční, proto je nezbytné znát dobře materiály, ze kterých má být vyroben. Jejich vzájemné kombinování je občas alchymie, se kterou si dobrý výrobce musí umět poradit. Požadavky na konstrukci obalu se různí dle účelu výrobku a vše probíhá ve spolupráci se zákazníkem. Design je další stěžejní součást výrobku, zajišťující vizuální prezentaci. Úspěšný obal je pak kombinací toho všeho.
Začínajícím konstruktérům či designérům můžeme poradit toto. Pokud vymýšlíme obal, nesmíme se nechat ovlivnit tím, zda ho dokážeme vyrobit. Nejdříve je podstatné obal vymyslet a až následně vyřešit, jak jej vyrobíme. Jen tak můžeme dát průchod kreativitě, která by jinak byla omezována např. výrobními parametry strojů.
Kde, ev. u koho hledají vaši kreativci, případně R&D inspiraci?
LM: Neustále sledujeme poslední obalové trendy, podobné výrobky či z nás mluví osobní zkušenosti, kdy chceme něco zlepšovat. Někdy se vítězný obal zrodí vývojem své předešlé verze, někdy je to trefa do černého hned napoprvé.
- Jak byste 3 – 5 slovy charakterizovali vaší společnost?
LM: „Balíme vaše sny…“, to je naše poslání a důvod, proč zde Cardbox je. Čestnost, pracovitost, týmovost, důvěra – to jsou naše klíčové firemní hodnoty. Vyjádření toho, jak se k sobě navzájem a také k našim partnerům chceme chovat.
- Cítíte u vás ve firmě nějaké významnější proměny trhu či změny požadavků zákazníků? Jaké?
LM: Vzhledem k vysoké inflaci a zdražování vstupních materiálů, začíná převažovat zájem o nižší cenu výrobku nad ekologickýcm či atraktivním obalem. Je to pochopitelné, společnosti se své zákazníky rozhodly nezatěžovat ještě vyšší cenou.
- Zvažujete i letošní účast v soutěži Obal roku, ev. později WS?
LM: Budeme-li mít obalové řešení, kterému věříme, určitě přihlášku do Obalu roku ani letos nevynecháme. Je to skvělá příležitost si obal nechat zhodnotit externími odborníky.