Soutěž o nejlepší obaly OBAL ROKU je značkou tradice s historií začínající v 70. letech minulého století. V novodobé historii o ní pečuje Obalový institut SYBA, který zastupuje zájmy českého a slovenského obalového průmyslu ve World Packaging Organisation. Aby byla soutěž soutěží, potřebuje vedle soutěžních obalových exponátů i kvalitní porotce. A jejich hlavu, která je umně a s nadhledem dostrká k respektovanému rozhodnutí. S noblesou sobě vlastní se tohoto úřadu po dvanáct let zhostil Prof. Dušan Čurda, od něhož štafetu převzala Jana Lukešová a od roku 2017 je předsedkyní poroty Jana Žižková.
Jménem organizátora soutěže jsme paní Žižkové položili několik aktuálních otázek.
Značka OBAL ROKU je jedinou certifikovanou obalovou soutěží na domácím trhu. Čím oslovuje stávající i potenciální přihlašovatele?
Na počátku historie možná tím, že se jednalo o naprostou novinku na trhu. Dnes především kvůli prestiži. Vývoj soutěže ukázal, že se vyplatil ryze profesionální přístup organizátorů z obalové asociace SYBA a postupné přijímání standardů WorldStar Packaging Award (organizuje světová WPO, pro kterou je OBAL ROKU jako jediná soutěž na trhu certifikována). Zajímavým benefitem pro obaláře je fakt, že značka OR začíná stále více oslovovat i výrobce produktu, takže ji lze brát i za jakousi „pečeť kvality“ i z tohoto pohledu.
Lze zaznamenat nějaké proměny, co se týče přihlašovaných exponátů?
Samozřejmě, že ano. Každý ročník je trochu jiný a často se ve výrazivosti designu či špičkové kvalitě střídají i celé kategorie, které více než ostatní zaujmou odbornou porotu. Stálicí je kategorie přepravních obalů, které ovšem nejsou atraktivní záležitostí pro koncového zákazníka obchodních řetězců, který s nimi zde nepřichází do styku. Naopak jejich zákazníci určitě ocení sofistikovanost konstrukcí, kvalitu materiálů či využívání nových technologií, kde za zmínku stojí i pronikání 3D tisku do této oblasti. Co se týče spotřebitelských obalů, je na českých obalech vidět ohromný posun v technologiích, především v těch tiskových. V posledním ročníku k nejvýraznějším kategoriím patřily jednoznačně etikety, což bylo do určité míry velmi příjemným překvapením.
Bezkonkurenčně do všech oblastí se promítá trend udržitelnosti a minimalizace případných negativních dopadů na životní prostředí. Obalové firmy patří ke společnostem, které ctí zásady udržitelného rozvoje a cítí sociálně environmentální zodpovědnost.
Vidíte nějakou kategorii, která má před sebou větší potenciál než ostatní?
To se asi nedá zevšeobecnit. Potenciál má každá kategorie. Nicméně v současnosti, kdy je boom online prodeje, vidím velký a marketingově zatím bohužel ne úplně využitý, potenciál u e-commerce obalů. V době digitálního potisku ve spojení s pokročilými technologickými možnostmi, včetně např. AR (rozšířená realita) zde vidím velké možnosti a prostor pro personalizaci a tím zdaleka nemyslím jen z hlediska nějakých základních textů, osobního oslovení apod.
Došlo k nějakým změnám v soutěži OR v tomto roce v souvislosti se situací COVID 19?
Soutěž OR se snaží organizátor SYBA posouvat neustále, v tomto ročníku jsou vlastně dvě zásadní změny. První ze změn je vynucená změna termínu. Před rokem už bychom touto dobou hodnotili, letos bylo kvůli různým opatřením, které souvisely s COVID 19, nutné posunout termín přihlášek až do srpna, kdy se koncem tohoto měsíce sejde naše porota k hodnocení. Osobně doufám, že přihlášených exponátů bude dostatek, protože především v této, pro všechny trochu obtížnější, době, je potřeba dát o sobě, své výrobě a především kvalitě produktů vědět ještě o něco více a získat tímto povědomím náskok před konkurencí. Obal roku je jedna z takových výrazných možností.
Druhou změnou, která posouvá povědomost značky OR směrem ke spotřebitelům je doplnění členů poroty o zástupce velkých hráčů na trhu.
A úplně na závěr. Na co se zvláště těšíte v rámci letošního předávání cen OBAL ROKU?
Určitě jako vždy na zajímavá a podnětná setkání, která při Galavečeru a slavnostním předávání cen nikdy nechybí. Tím, že je Obal roku spojen s neméně známým obalovým kongresem OBALKO, tak během dne i na podnětné přednášky a diskuze, díky kterým je kongres hojně navštěvován jak obaláři, tak i jejich zákazníky. A tou pověstnou třešničkou na dortu bude letošní předávání cen nejenom za Obal roku, ale i za WorldStar Packaging Award přímo zde v ČR. To se rozhodně neděje běžně. Takže ano, těším se velmi, ale určitě nejsem sama.